P-arken flyttar till Lilla Bommen

P-arken flyttar till Lilla Bommen

P-arken har blivit något av ett landmärke för Göteborg eftersom den varit ett inslag i hamnmiljön sedan 1991. Det var då som Parkeringsbolaget köpte den - i Grekland - och transporterade hem den. Sedan dess har det hänt en hel del i staden, och ännu mer händer i framtiden. Göteborg kommer att växa så det knakar och förtätas för att bli en nära, grön storstad. Inom 20 år kommer 150 000 nya invånare att bo här. På Skeppsbron ska det växa fram en helt ny stadsdel, och P-arken måste flytta i alla fall.

Dessutom ska staden bindas ihop över älven och den nya Hisingsbron är en vital del av den ambitionen. Det innebär att Lilla Bommen under flera år påverkas av arbetena med den nya bron bland annat vad gäller parkeringar.

Platzer och Vasakronan har i dag parkeringshus i området som kommer att rivas, för att ersätta dessa platser får P-arken en ny hemvist – Lilla Bommen.

P-arken har tre plan med totalt 400 platser. Efter en besiktning 2013 var kunde man konstatera att anläggningen under omständigheterna mådde bra, trots att den legat i snart 25 år i mycket utsatt miljö. Ur ett tekniskt perspektiv kan P-arken fortsätta att tjäna som parkering under lång tid framöver, förutsatt att det planerade underhållet genomförs.

Exakt när den flyttar är inte bestämt än.

Har du frågor om P-arken?
Kontakta Richard Nayar, projektledare bygg, på Parkeringsbolaget
E-post: Richard.nayar@p-bolaget.goteborg.se