Nytt pilotprojekt ger personer med boendeparkering möjlighet att ladda sin bil på utvalda parkeringar hos Parkering Göteborg.

Enklare för boendeparkerare att ladda bilen i Göteborg

Från 1 april kan de med trafikkontorets boendeparkering använda sitt tillstånd som betalning för parkering och ladda bilen på utvalda anläggningar hos Parkering Göteborg. Pilotprojektet pågår ett år och är ett samarbete mellan trafikkontoret, Göteborg Energi och Parkering Göteborg.

- Vi får frågor då och då från våra boendekunder om möjlighet till att ladda sin elbil. Därför är det jättetrevligt att vi nu kan erbjuda dem det i stadens regi och nyttja de investeringar som redan gjorts på ett bra sätt, säger Carina Abrahamsson, enhetschef parkering på trafikkontoret.

Antal sålda elbilar och laddhybrider ökar och med det även behovet av att ladda sin bil. De flesta som idag har en laddbar bil laddar hemma, i en parkeringsanläggning eller vid sin arbetsplats. För bilägare med Göteborgs Stads trafikkontors boendeparkering utan möjlighet till laddning vid hemmet eller arbetsplatsen kan övergången till elektrifierat fordon bli utmanande. Syftet med projektet är att undersöka behovet av elladdning för dessa kunder och ifall det är attraktivt att ladda bilen i de här anläggningarna kvällstid.

Tillståndet för boendeparkering fungerar som betalning för parkeringen och betalningen för laddningen sker till Göteborg Energi enligt faktisk förbrukning.

- Det ska vara enkelt för våra kunder att ställa om till ett mer hållbart resande. Elektrifieringen av bilflottan är en viktig och bärande del i den utvecklingen. Därför är det kul att vi kan göra något konkret för att underlätta laddning för trafikkontorets boendeparkerare i Göteborg, säger Hanna Munde, chef Marknad och Affärsutveckling Göteborgs Stads Parkering.

- Det här är ett bra exempel på hur stadens olika aktörer kan samverka för att göra det enklare att använda elbil. Vi samarbetar även i andra forum för elektrifiering av till exempel godstransporter och kollektivtrafik, säger Björn Gustafsson, tf marknadsdirektör på Göteborg Energi.

För frågor kontakta:

Presskontakt Göteborgs Stads Parkering

Jonas Eriksson

Jonas.Eriksson@p-bolaget.goteborg.se

031–7743705

Presskontakt trafikkontoret

Anders Sahlberg

anders.sahlberg@trafikkontoret.goteborg.se

Presskontakt Göteborg Energi

Cecilia Erdalen

cecilia.erdalen@goteborgenergi.se

Göteborgs Stads Parkering är ett parkeringsbolag som ägs av Göteborgs Stad. Vi arbetar för att skapa en hållbar, tillgänglig och attraktiv stad för de som bor och arbetar här, men också för de som tillfälligt besöker oss. Under varumärket Parkering Göteborg har vi idag 71 000 parkeringsplatser, 872 laddplatser och dagligen görs upp emot 40 000 betalningar i appen och 14 000 betalningar i betalautomater. Bolaget omsätter 523 miljoner kronor och förvaltar parkeringsanläggningar till ett värde av drygt 2 440 miljoner kronor och har ca 90 medarbetare.

Vår kärnverksamhet kan tyckas simpel – vita streck på svart asfalt. Men faktum är att parkering är en fråga som är viktig för många människor. Vi ser parkering som en pusselbit i det som kallas hållbar mobilitet. För att skapa det – nu och i morgon- behöver vi alla slags kompetenser.

Göteborg är mitt uppe i en byggboom som kommer att pågå i många år till. Staden förtätas och vi bygger bostäder, verksamheter och arbetsplatser för 150 000 nya invånare fram till 2035. Men även nu under byggtid behöver Göteborg vara tillgänglig för de som bor och arbetar här, men också för de som besöker staden tillfälligt. För att skapa den stad vi vill ha behöver vi hjälpas åt att resa så hållbart det bara går, vi behöver skapa en hållbar mobilitet.

För mer information om Göteborgs Stads Parkering, besök www.parkeringgoteborg.se