Grönt ljus för parkeringsanläggning på Skeppsbron

I går tog Parkeringsbolagets styrelse beslutet att investera 628 miljoner kronor i en ny parkeringsanläggning på Skeppsbron. Anläggningen ökar tillgängligheten till centrala Göteborg och eftersom den är placerad under mark skapar den dessutom ytor som kan användas för att bygga bostäder och skapa mötesplatser.

Parkeringsbolaget ska bygga en anläggning med 700 parkeringsplatser i två plan som en del av Skeppsbrons omvandling till att bli en helt ny stadsdel. Anläggningen blir en integrerad del av stadsmiljön.

– Det kommer byggas väldigt mycket de närmaste 20 åren i Göteborg och vår uppgift är att skapa en tillgänglig stad. Anläggningen blir en centralt placerad nod mitt i city där resenären enkelt når sitt slutmål, oavsett hur man väljer att resa. Den färdiga anläggningen ökar tillgängligheten för bilister, men ska också uppfattas som en del av Stenpirens resecentrum. På så sätt integrerar vi kollektivtrafik och övriga resesätt, säger Tobias Hagman, byggchef på Parkeringsbolaget.

Skeppsbron är en del av Nordens största stadsutvecklingsprojekt, Älvstaden. Istället för att som i dag utgöra en barriär mot älven ska området bli ett attraktivt och öppet kajstråk där människor kan möta både vattnet och varandra. Eftersom parkeringsanläggningen ligger under mark skapas byggbara ytor som kan användas till bostäder, verksamheter och grönområden.

– Vi bygger en nyskapande parkeringslösning som i alla aspekter sätter människan i fokus. Vi brukar prata om Skeppsbron som göteborgarnas nya mötesplats och vi är stolta över att vara en del av det arbetet, säger Tobias Hagman.

Fakta & bakgrund
Kommunfullmäktige beslutade i juni 2014 att Parkeringsbolaget ska bygga parkeringsanläggning på Skeppsbron. Den kommer att innehålla cirka 700 platser och kommer att byggas i två plan och löpa 300 meter längs utmed kajen.

Antal parkeringsplatser: 700 stycken
Antal plan: två stycken
Tillgänglig yta: 24 000 m2
Längd: 330 meter
Bredd:30 meter
Utflyttning av kajen:15-40 meter
Tidplan: I mitten av 2017 sätter Parkeringsbolaget spaden i marken för en nedfart i norra delen av området. 2018 börjar själva anläggningen att byggas och planen är att den ska vara klar 2021.

Mer information om Älvstaden:http://alvstaden.goteborg.se/

Se filmen om Skeppsbron här:https://www.youtube.com/watch?v=O6QyHLxLlOY&feature=youtu.be

För mer information om parkeringsanläggningen, kontakta Jenny Palm, kommunikatör
E-post: jenny.palm@p-bolaget.goteborg.se

Göteborgs Stads Parkerings AB ägs av Göteborgs Stad. Parkeringsbolaget har 75 anställda och 2015 omsatte vi cirka 462 mnkr. Vårt uppdrag är att vara en aktiv del i stadsutvecklingen i Göteborg, erbjuda enhetligt parkeringserbjudandet och arbeta för att främja nya resvanor. Vinsten är inte ett mål i sig utan en förutsättning för Parkeringsbolaget att kunna vara med och utveckla Göteborg.