P-hus Liseberg Södra är en integrerad del av nya upplevelsecentret World of Volvo. Anläggningen är placerad söder om Liseberg, nära E6.

Nya Liseberg Södra - redo för parkering!

Imorgon är det dags för ett säkert vårtecken: Liseberg öppnar för säsongen. Besökarna strömmar till, vilket också innebär att trycket på parkeringar ökar. Nya P-hus Liseberg Södra gör det enkelt att hitta plats samtidigt som söktrafik och irritation minskar.

Totalt cirka 1 550 parkeringsplatser, varav hela 150 laddplatser, i fem plan. P-hus Liseberg Södra är Göteborgs Stads Parkerings största anläggning. Storleken är noga uttänkt för att möta behoven - när Liseberg har högsäsong kommer besökare från när och fjärran. Inom kort öppnar också Lisebergs nya hotell, och nästa år den nya vattenparken samt upplevelsecentret World of Volvo. Det ställer ännu högre krav på närbelägen parkering.

P-hus Liseberg Södra är en integrerad del av World of Volvo. Upplevelsecentret och dess speciella fasad, med över 1 500 helt unika fasadplåtar som gjorts för att likna björkstammar, har väckt uppmärksamhet redan under byggtiden.

- Det är verkligen ett ovanligt bygge. För oss är det förstås först och främst ett modernt och funktionellt parkeringshus, där vi har tänkt till för att möta den parkerande kundens behov på bästa sätt, säger Peter Caspersson, projektutvecklare på Göteborgs Stads Parkering, och exemplifierar:

- P-huset kommer att ha ett så kallat p-ledsystem, där röd eller grön lampa lyser ovanför parkeringsplatsen för att du lätt ska hitta ledig plats. Vi har också lagt stor möda på att få till hänvisningsskyltar, så att det ska bli enkelt att hitta gångvägen till exempelvis Liseberg, Universeum och Svenska Mässan. Anläggningen utrustas med digitala skärmar som kommer att användas för att ge aktuell information.

Öppnar i två steg

Parkeringshuset öppnar i två steg. Den första delen, med cirka 1 000 platser, öppnade 3 april. Resterande 550 platser är belägna i källarplanet som öppnar samtidigt som World of Volvo, i början av 2024.

Trots byggets komplexitet har såväl tidsplan som budget hållits. Peter Caspersson är nöjd:

- Det är ett mycket komplext projekt och vi har haft våra utmaningar på vägen – en pandemi och ökande priser på byggmaterial till exempel. Men det har blivit väldigt lyckat och det är vi glada för. Många människor har varit inblandade i detta projekt, från vårt bolag, World of Volvo och byggentreprenören BRA Bygg, och samarbetet har fungerat mycket bra.

Nära arenaområdet

Hållbarhet har varit en röd tråd genom byggprocessen. Vid varje möjligt val har hållbarhetsaspekten vägts in, bland annat när det gäller grönare betong. Anläggningens lokalisering med nära tillgång till kollektivtrafik gör den lämplig för besökare som vill lämna bilen en bit utanför centrala staden, för att fortsätta till sin målpunkt med annat färdmedel. På så sätt främjas en kombinerad – mer hållbar – resa, samtidigt som centrala delar av Göteborg kan avlastas från biltrafik. Med närhet till arenaområdet blir p-huset även ett välkommet tillskott för bilburna besökare till exempelvis Scandinavium.

FAKTA Liseberg Södra:

• Öppnade 3 april.
    • Beläget vid Vörtgatan/Nellickevägen söder om Liseberg.
    • Erbjuder besöksparkering samt gott om elladdning - 100 platser från start. Antalet laddstolpar byggs ut gradvis allt eftersom behovet ökar.
    • Totalt 43 000 kvadratmeter, en noga genomtänkt storlek i förhållande till tillgänglig markyta för att möta efterfrågan på parkering i området.
    • Har byggts av BRA Bygg AB, som samtidigt bygger World of Volvo.
    • Parkeringshuset ägs av Göteborgs Stads Parkering.
    • Anläggningen finansieras av de parkerande kunderna.

För mer information, vänlig kontakta:

Mia Malmstedt, kommunikationschef, Göteborgs Stads Parkering AB

mia.malmstedt@p-bolaget.goteborg.se, 031-774 37 93

Göteborgs Stads Parkering är ett parkeringsbolag som ägs av Göteborgs Stad. Vi bidrar till att skapa en hållbar, tillgänglig och attraktiv stad för de som bor och arbetar här, men också för de som tillfälligt besöker staden. Under varumärket Parkering Göteborg har vi idag 70 000 parkeringsplatser, 1 600 laddplatser och dagligen startas cirka 48 000 besöksparkeringar hos oss. Hela 90 procent av betalningarna görs via vår app. Bolaget omsatte 2022 cirka 575 miljoner kronor och har cirka 90 medarbetare.

För mer information om Göteborgs Stads Parkering, besök www.parkeringgoteborg.se.