Här i Lilla Bommen får P-arken ett nytt hem nästa år. OBS! Fotomontage. Erik Wikström, Norconsult

P-arken får nytt hem vid Lilla Bommen

P-arken har legat i Skeppsbron sedan den kom till Göteborg 1991. Nu är det dags att flytta på sig - men inte så långt. Under nästa år kommer den i stället ligga förankrad vid Lilla Bommen.

Det flytande parkeringshuset P-arken har blivit något av ett landmärke i Göteborg då den legat vid Skeppsbron i mer än 25 år. Skeppsbron genomgår snart en förvandling och ska bli en helt ny stadsdel nära vattnet. Som en del av det ska Parkeringsbolaget bygga en parkeringsanläggning under en ny kaj och då måste P-arken flyttas.

Men den gamla trotjänaren har fortfarande mycket kvar att ge och nu är det alltså dags att tjäna bilister vid Lilla Bommen istället. Varför ska den då ligga just här, det finns ju måste områden som behöver fler parkeringsplatser?

– Det är betydligt svårare att flytta P-arken än vad man kanske tror. Lilla Bommen ligger i närheten och har ett akut behov av ersättningsplatser i och med att två parkeringshus behöver rivas då man inleder arbeten av nya Hisingsbron. Vi har utrett olika alternativ för att lösa ersättningsplaster och kommit fram till att denna lösning var den bästa, säger Richard Nayar, projektledare på Parkeringsbolaget.

Parkeringsbolaget avslutade nyligen en upphandling och det blev Skanska som genomför själva flytten.

– Det är jättekul att ha fått det här uppdraget, särskilt med tanke på att det är just ett landmärke. Det är en bit göteborgsk historia som vi ska flytta,säger Jan Karlsson, projektchef på Skanska.

Planen är att P-arken ska vara på plats i mars 2017.

För mer information:

Parkeringsbolaget
Jenny Palm, kommunikatör Parkeringsbolaget: 031-774 37 45 eller jenny.palm@p-bolaget.goteborg.se

Skanska
Jan Karlsson, projektchef Skanska: 010-448 42 11 eller jan.karlsson@skanska.se

Göteborgs Stads Parkerings AB ägs av Göteborgs Stad. Parkeringsbolaget har 75 anställda och 2015 omsatte vi cirka 462 mnkr. Vårt uppdrag är att vara en aktiv del i stadsutvecklingen i Göteborg, erbjuda enhetligt parkeringserbjudandet och arbeta för att främja nya resvanor. Vinsten är inte ett mål i sig utan en förutsättning för Parkeringsbolaget att kunna vara med och utveckla Göteborg.