Här kommer P-arken få sitt nya hem på torsdag, granne med barken Viking. Montage: Norconsult

OBS! Nytt datum Pressinbjudan: torsdag 16 mars flyttar P-arken till Lilla Bommen

Efter drygt 26 år på Skeppsbron får P-arken en ny hemvist på torsdag. Projektledare från Parkeringsbolaget och entreprenören Skanska finns på plats under dagen i Lilla Bommen för att svara på frågor.

Planen är att flytta P-arken från Skeppsbron till Lilla Bommen 16 mars. Den kommer att ligga nära Barken Viking. Den flyttas hit är för att ersätta de två parkeringshus som rivs för att Hisingsbron ska kunna byggas. Dessutom ska Parkeringsbolaget bygga en parkeringsanläggning på Skeppsbron under en ny kaj och därför måste P-arken flyttas.

OBS! Flytten är mycket väderkänslig och kan ställas in med kort varsel! Du kan få besked via sms på torsdag morgon om flytten genomförs eller inte. Mejla ditt namn, vilken redaktion du representerar samt mobilnummer till e-postadressen längre ner.

Tidplan 16 mars (tiderna är ungefärliga):
Runt 7.30 på morgonen börjar lossning av P-arken. Det arbetet beräknas bli klart runt lunch. Därefter börjar färden på Göta Älv som tar mellan 30–60 minuter.

Projektledare från Parkeringsbolaget och Skanska finns på Skeppsbron på morgonen/förmiddagen och Lilla Bommen när P-arken kommer dit.

Både på Skeppsbron och vid Lilla Bommen byggs mycket och det kan därför vara svårt att hitta parkeringsplats. Kan du ta dig hit på annat sätt än med bil är det bra!

Vill du ha sms-besked om flytten eller har du andra frågor?
Jenny Palm, kommunikatör Parkeringsbolaget
031-774 37 45 eller jenny.palm@p-bolaget.goteborg.se

Göteborgs Stads Parkerings AB ägs av Göteborgs Stad. Parkeringsbolaget har 73 anställda och 2016 omsatte vi cirka 461 mnkr. Vårt uppdrag är att vara en aktiv del i stadsutvecklingen i Göteborg, erbjuda enhetligt parkeringserbjudandet och arbeta för att främja nya resvanor. Vinsten är inte ett mål i sig utan en förutsättning för Parkeringsbolaget att kunna vara med och utveckla Göteborg.