Göteborgs Stads Parkering AB och Volvo Cars premiärvisade i går, 14 mars, en självparkerande bil. FOTO: Sören Håkanlind

Självparkerande bilar – en spännande möjlighet för framtiden

Göteborgs Stads Parkering AB och Volvo Cars arbetade under förra året med ett projekt om självparkerande bilar. I går presenterades resultatet på ett gemensamt event.
– Jag är minst sagt entusiastisk. Det känns oerhört spännande att delta i ett projekt som på ett så innovativt sätt främjar nya, hållbara resor, säger Maria Stenström, vd Göteborgs Stads Parkering AB.

Det uppmärksammade programmet Drive Me undersöker hur självkörande bilar påverkar stadsutvecklingen. Inom en del av programmet har man studerat just självparkerande bilar.

- Framtidens autonoma bilar ska inte bara vara förarlösa på stadens vägar, utan ska också kunna parkera själva. Och den tekniken har i högsta grad bäring på vår verksamhet, säger Maria Stenström.

Vi har också gjort en film om självparkerande bilar. Här är en svensk version och här finns en engelsk.

Vad har vi då kommit fram till?

• Stor nytta för kunder när de slipper att parkera själva och säkerheten ökar då bilar och människor inte vistas på samma yta.
  • Yteffektiviteten ökar då ytan för parkering under vissa förutsättningar kan minska med 10-15 procent. Det i sin tur innebär att man sparar värdefull mark som kan användas till andra saker.
  • Parkeringsbolaget behöver öka samverkan med mobilitetsaktörer. Till exempel samarbete med bilpoolsaktör som kan erbjuda sina kunder självparkerande bilar. Det underlättar användandet och skapar på så sätt konkurrensfördelar för både dem själva och Parkeringsbolaget.
  • Konkret input till hur kommande parkeringshus kan byggas vad gäller teknik och konstruktion. Det kan till exempel handla om hur slimmade platserna kan vara och vilken takhöjd som behövs.

Vad händer nu?
Parkeringsbolaget, andra i Göteborgs Stad och Volvo Cars kommer att följa upp med fler gemensamma projekt. Formerna för detta diskuteras för stunden.

För mer information: Maria Berntsson, kommunikationschef Göteborgs Stads Parkering AB

maria.berntsson@p-bolaget.goteborg.se eller 031-774 37 49

Göteborgs Stads Parkerings AB ägs av Göteborgs Stad. Parkeringsbolaget har 73 anställda och 2016 omsatte vi cirka 461 mnkr. Vårt uppdrag är att vara en aktiv del i stadsutvecklingen i Göteborg, erbjuda enhetligt parkeringserbjudandet och arbeta för att främja nya resvanor. Vinsten är inte ett mål i sig utan en förutsättning för Parkeringsbolaget att kunna vara med och utveckla Göteborg.