100 år: gay pacifist med vänstersympatier

Benjamin Britten (1913-1976) är en av 1900-talets viktigaste tonsättare. Han komponerade allt från instrumentalmusik för soloinstrument till storslagna operor. På fredag den 22 november skulle han ha fyllt 100 år, och märkligt nog fyller veckans dirigent Kent Nagano 62 år samma dag!

War Requiem skrevs till texter från den latinska dödsmässan kombinerade med dikter av Wilfred Owen (1893-1918), en ung och lovande författare som skildrade krigets fasor. Han var soldat under första världskriget och dödades i strid bara ett par veckor före vapenstilleståndet. Owen var liksom Britten homosexuell, och tonsättaren kunde identifiera sig inte bara med protesten mot krigets vettlösa slaktande utan också den utsatthet som drabbade minoriteter och oliktänkande. Att med vänstersympatier protestera mot kriget och därmed ta avstånd från patriotism och nationalhögmod hade sina risker.

Britten var pacifist och bodde under andra världskriget i USA tillsammans med partnern Peter Pears. Denne sjöng senare tenorpartiet i War Requiem där de två andra solostämmorna var avsedda för sångare från motståndarländer under andra världskriget: sopranen Galina Visjnevskaja (Sovjet) och barytonsångaren Dietrich Fischer-Dieskau (Tyskland). Det var en symbolisk handling av Britten att förena tre sångare från tre krigförande länder i denna manifestation för freden, i vår tid mer aktuell än någonsin. War Requiem uruppfördes i den nyrenoverade katedralen i Coventry som bombats sönder under kriget och återinvigdes med War Requiem den 30 maj 1962.

Veckans konserter dirigeras av Kent Nagano, från och med denna säsong förste gästdirigent och konstnärlig ledare för Göteborgs Symfoniker. De tre solisterna Emma Bell, Lance Ryan och Russell Braun är alla internationellt erkända sångare med framgångsrika karriärer. Mer information
finns här.

Göteborgs Konserthus 21 & 22 november kl 19.30

Britten War Requiem

Göteborgs Symfoniska Kör

Göteborgs Domkyrkas goss- och flickkörer (körledare Petter Ekberg)

Dirigent Kent Nagano

Kormästare Christina Hörnell

Emma Bell sopran

Lance Ryan tenor

Russell Braun baryton

NÄSTA KONSERT MED BRITTEN

27 & 28 nov Pianokonsert

Skotske pianovirtuosen Steven Osborne spelar Brittens pigga
pianokonsert, ett inspirerat verk i Prokofjevs och Sjostakovitjs anda. Hannu
Lintu dirigerar Pohjolas dotter av Sibelius och Prokofjevs sjätte symfoni.