1926 ÅRS BÄSTA ROMANTISKA KOMEDI!

Torsdag 31 mars kl 19.30 och fredag 1 april kl 18 spelar Göteborgs Symfoniker live till filmen Rosenkavaljeren i Göteborgs Konserthus. Här finns stumfilmens alla kännetecken: målade läppar, teatraliska gester, svartsminkade ögon, drama och passion. Samt Richard Strauss praktfulla originalmusik.

Efter de banbrytande tondikterna från 1800-talets sista decennier och de djärva operorna Elektra och Salome vände Strauss tvärt på klacken och komponerade operakomedin Rosenkavaljeren. Här vankades en musikalisk sängkammarfars med folk i garderoben, kärlek i soffan och den ena tappade hakan efter den andra. Operan blev en enorm framgång.

Det var inte underligt att filmbolagen ville ta del av succén. På 1920-talet slogs biografer upp på löpande band och folk vallfärdade till filmerna för att få en upplevelse som inte liknade något annat. Något snille hade kommit på att musik passade bra till de rörliga bilderna, först ett piano och sedan hela orkestrar, och därefter var karusellen i gång. När filmen Rosenkavaljeren hade premiär häpnade publiken inför de intima närbilderna, de oväntade klippen och de fantastiska miljöerna – allt till ackompanjemang av Strauss formidabla ”soundtrack”. Filmen var under många år bortglömd men efter restaureringsarbete i olika omgångar hade den 2006 nypremiär i Dresden. Det är denna version som Göteborgs Symfoniker spelar till under ledning av dirigenten Frank Strobel vid veckans två konserter.

TORSDAG 31 MARS KL 19.30 & FREDAG 1 APRIL KL 18 I STORA SALEN
För mer information kontakta:
Lars Nyström, producent, 031-726 53 08
Stefan Nävermyr, redaktör & informatör, 031-726 53 45