Årets största biohändelse närmar sig

Här har Quentin Tarantino och hans The Hateful Eight i 70 mm inte en chans: Fritz Langs legendariska science fiction-film Metropolis från 1927 visas på en 22 meter bred duk i en salong för 4000 personer och Göteborgs Symfoniker spelar live till filmen! Endast en föreställning i Scandinavium den 29 januari som en del av Göteborg Film Festival – ett unikt tillfälle att se filmen som inspirerat Madonna, Ridley Scott, Kraftwerk, Lady Gaga och många andra.

Se trailern här: www.youtube.com/watch?v=xFNvN_JBbn0

Det är Sverige-premiär för en visning av detta slag med den restaurerade och mest kompletta versionen av Metropolis sedan premiären 1928. Förlorade scener har hittats i Buenos Aires (Argentina) och Wellington (Nya Zeeland) och därmed kan filmen visas i ”Director’s Cut”, precis så som Fritz Lang ville ha den. Redan kort efter premiären klipptes filmen om och kortades av producenter och distributörer för att anpassas till marknaden. Att filmen framförs med originalmusiken av Gottfried Huppertz spelad live av en symfoniorkester innebär en magnifik och storartad helhetsupplevelse, något ingen filmälskare vill missa.

Storyn är av det tidlösa slaget: Ovan jord härskar en man utan hjärta i det futuristiska paradiset Metropolis. En tyrann som skapat den värld där de lägst stående tvingas leva och slava i underjorden. När härskarens son Freder förälskar sig i underjordsaktivisten Maria blir en grym uppgörelse mellan de båda världarna oundviklig.

Från Blade Runner till Kraftwerk

Metropolis har influerat en mängd senare filmer, bland dem Blade Runner, Star Wars och Matrix. Staden Metropolis är också en föregångare till stadsmiljön i filmer som Det femte elementet och Star Wars: Episod II.

Många musiker har också inspirerats av filmen, kanske allra mest elektrobandet Kraftwerk. Deras legendariska album Die Mensch-Maschine refererar till robotkvinnan i Metropolis och skivan har också en låt med samma namn som filmen. Ralf Hütter, grundare av bandet, har sagt att ”The Man Machine” beskriver själva essensen av bandet – den perfekta harmonin mellan människa och maskin. Rockgruppen Queen gjorde sin egen kortversion av Metropolis i videon till Radio Ga Ga och Madonna i Express Yourself. Den metalliska roboten i filmen har inspirerat scenkostymer för artister som Lady Gaga, Beyoncé och Kylie Minogue. Också fotografer, modeskapare och arkitekter använder den klassiska filmen som ständig inspirationskälla.

Metropolis är kort sagt ett filmkonstverk som haft enormt inflytande på populärkulturen i vår tid.

Scandinavium 29 jan kl 20

Dirigent Frank Strobel

Föreställningen är ett samarbete mellan Göteborgs Symfoniker, Göteborg Film Festival, Got Event och Göteborg & Co.

För mer information och bilder, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med hösten 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP & SKF.