Peter Mattei. Foto: Dario Acosta.

Äntligen dags: digital säsongsöppning med Göteborgs Symfoniker och Peter Mattei!

Göteborgs Symfoniker står inför sin kanske mest märkliga säsongsöppning någonsin där pandemin och restriktionerna sätter gränser för verksamheten. Men ambitionen att involvera publiken maximalt är oförminskad: digitala livestreamningar och pop-up-konserter i Västra Götaland har mötts av väldig uppskattning. Den 10 september kl 20 är det festlig säsongsöppning.

Sten Cranner, vd och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker:

- Alla kan uppleva Symfonikerna live under ledning av Manfred Honeck från Konserthuset i datorer, mobiler och paddor – hemma eller i sommarstugan. Redan 19.45 går det att göra oss sällskap för GSOplay Studio där orkesterchef Andreas Lindahl med gäster guidar in i konsertupplevelsen. Det känns verkligen bra att vi trots pandemin fortfarande kan ge konserter och skänka vår publik fina musikupplevelser!

Solist är Sveriges internationella sångarstjärna Peter Mattei. ”En fantastisk klang, full av personlighet och nerv” skrev Göteborgs-Posten när han senast sjöng med Symfonikerna. Nu är han tillbaka i Mahlers gripande Lider eines fahrenden Gesellen om en försmådd älskare på vandring i livet där naturen skänker lindring i besvikelsen. Vid konserten spelas också musik av Beethoven, samtida skotten James MacMillan och operettkungen Franz Lehár.

250 pop-up-konserter

Göteborgs Symfonikers spontana pop-up-konserter har blivit fler än någon kunde ana i våras.

- Vårt inspirerande projekt med pop-up-konserter i Västra Götalandsregionens alla 49 kommuner kom nyligen i mål: Öckerö blev den sista kommun som 1 september fick besök av Göteborgs Symfonikers Vokalensemble. Hela projektet har tack vare ett gediget engagemang och en fantastisk insats överträffat alla förväntningar - det har allt som allt blivit 250 konserter! Så har Göteborgs Symfoniker bidragit med att ge musikaliska upplevelser och glädje till dem som behöver det mest i en tid där det har behövts som mest, säger Sten Cranner.

GSOplay torsdag 10 september kl 20

Manfred Honeck dirigent

Peter Mattei baryton

Beethoven Symfoni nr 1

MacMillan Larghetto

Mahler Lieder eines fahrenden Gesellen

Lehár Guld och silver

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.