Dianne Reeves äntligen i Göteborg!

För ett och ett halvt år sedan ställde Dianne Reeves in sin spelning i Konserthuset. Hon var upptagen med inspelningarna av den nya skivan. Men nu ärden klar och måndagen den 10 november får Göteborg äntligen chansen att höra hennes uttrycksfulla röst live.

Den amerikanska sångerskan Dianne Reeves är en av de starkast lysande stjärnorna på den skimrande jazzhimlen. Hon är en flerfaldigt Grammy-belönad artist som framförallt gjort sig känd som en bländande scenpersonlighet. Med sin röst och utstrålning lever hon ut arvet efter jazzlegender som Ella Fitzgerald, och gör det med beröm.

2005 släppte Dianne Reeves en skiva med soundtracket till George Clooneys Oscarbelönade film"Good Night and Good Luck".Med den skivanvann hon sin fjärde Grammy.I år släpptes skivan"When You Know", som är en mix av gamla och nya jazzstandards och helt nyskrivna låtar. Det övergripande temat är kärlek som förändras över tid och skivan innehåller bland annat Motown-klassikern "Just My Imagination" och 60-talshiten " Windmills of Your Mind". Men det är live som Dianne Reeves variationsrikaoch uttrycksfulla röst helst ska upplevas.

För intervju med Dianne Reeves eller övrig information kontakta producent Lars Nyström på 031-726 53 08 eller lars.nystrom@gso.se.

Konsert:

Måndag 10 november kl 19.30 i Stora Salen

Årets jazzprogram i Göteborgs Konserthus:

10 november - Dianne Reeves

8 december - Herbie Hancock Sextett

16 februari - Music , Music, Music och Anders Persson Trio

6 april - Mare Nostrum (Paolo Fresu, Richard Galliano och Jan Lundgren)

4 maj - Rigmor Gustafsson Kvartett

Anna Flytström