Finlir med Sportlovsorkestern!

Så var det dags för traktens musikaliska ungdomar att repetera och ge konsert med musiker ur Göteborgs Symfoniker. Lördag den 18 februari kl 15 spelar Sportlovsorkestern bland annat musik ur Carmen av Bizet och Peer Gynt av Grieg i Göteborgs Konserthus.

Det är många unga musiker i åldern 14-20 år som samlas i Konserthuset under sportlovsveckan för att repetera med musiker ur Göteborgs Symfoniker. En spännande, krävande och kul vecka som kulminerar med konsert i Stora salen.

Dirigent är Thord Svedlund som också är violinist i Göteborgs Symfoniker. Han har varit med ända sedan starten för 16 år sedan och blir fortfarande imponerad när han arbetar med Sportlovsorkestern:

– Att se hur ungdomarna utvecklas under de här dagarna från början av veckan till konserten är fantastiskt. Det är helt enormt vilka framsteg de gör, säger han.

Göteborgs Konserthus lördag 18 februari kl 15

Musik av Wagner, Grieg, Bizet & J Strauss d ä

Sportlovsorkestern

Dirigent Thord Svedlund

För mer information och bilder, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker.Sedan 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.