Santtu-Matias Rouvali och Göteborgs Symfoniker (foto Ola Kjelbye).

Första utgåvan: Göteborgs Symfoniker spelar in Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali

I dag släpps den första utgåvan digitalt med Sibelius Symfoni nr 1 och En saga på det innovativa franska skivbolaget Alpha Classics, känt för sina högklassiga utgåvor med starka artistprofiler. Finske Santtu-Matias Rouvali förenar en både traditionell och modern känsla för den finske tonsättaren som funnits i Symfonikernas repertoar sedan 1907.

Skivan har redan fått högt betyg (5 av 6) av Svenska Dagbladets Lars Hedblad som hyllar Santtu-Matias Rouvali: ”Ett fynd för Göteborgs Symfoniker vilka engagerade honom som chefdirigent under fyra säsonger från och med 2017-2018.” Sibelius suggestiva tondikt En saga trollbinder recensenten: ”Rouvalis version träffar styckets hypnotiska uttryck, gränsar till mystik i det parti där musiken är nära att sluta andas. Sagostämningen, som är det centrala i verket, är påfallande i denna tolkning.”

Den 25 januari finns cd:n ute i butikerna (distribution Naxos Sweden).

Jean Sibelius var en mycket omtyckt gäst i Göteborg och dirigerade själv orkestern i egna verk ett flertal gånger. Att Symfonikerna nu påbörjat en tredje inspelad utgåva med de sju symfonierna skulle Sibelius ha gillat. 1913 skrev han i ett brev: ”Jag ser mig ha sanna vänner i Göteborg. Att för dem få framföra mina nya verk skall alltid vara mig en glädje och ära.”

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.