Sten Cranner, vd och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker.

Göteborgs Symfoniker anpassar och bjuder på musikaliska överraskningar

Efter en höst full av utmaningar väljer nu Göteborgs Symfoniker att anpassa verksamheten ännu en gång. Efter gårdagens skärpta restriktioner ställs de publika konserterna in och programmet anpassas, men Göteborgs Symfoniker tystnar inte. Efter en snabb insats är organisationen än en gång redo att bjuda på musikaliska överraskningar digitalt som når ut till hela världen.

- Vi kan inte öppna vårt hus för publiken men vi hoppas att publiken vill fortsätt öppna sina hem för oss via GSOplay så att vi kan sprida lite glädje i en mörk tid, säger Sten Cranner, vd och konstnärlig chef.

- Göteborgs Symfoniker önskar inget hellre än att åter möta publiken på plats: musiken är en enande kraft som i dessa dagar behövs mer än någonsin. Orkesterns 115 år långa och nära vänskap med musikälskare i Göteborg och regionen är något unikt och värdefullt – och Göteborgs Symfoniker kämpar med själ, hjärta och glädje för att bevara den gemenskapen.

På torsdag 19 nov kl 20 avslutar Göteborgs Symfoniker den dittills planerade säsongen på GSOplay med de engelska stjärnskotten Finnegan Downie Dear och sopranen Olivia Warburton, en sagoinspirerad konsert.

19 nov kl 20 livestreamning

Finnegan Downie Dear dirigent

Olivia Warburton sopran

WEBERN Variationer för orkester

BENJAMIN A Mind of Winter

RAVEL Gåsmors sagor, komplett balettmusik

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.