En smak av Göteborgs Konserthus, nominerad till Svenska Designpriset. Foto: Anna Hult.

Göteborgs Symfoniker nominerade till Svenska Designpriset i två kategorier!

Göteborgs Symfonikers inhouse-byrå har nominerats till Svenska Designpriset för orkesterns säsongsprogram 2021-2022 och kokboken En smak av Göteborgs Konserthus. I en tid med många begränsningar har organisationen samlats kring att tänka nytt och spänna bågen.

- Att vårt kreativa arbete nått sådana höjder i en så komplicerad period gör mig oerhört stolt. Den stora saknaden efter publiken i salongerna blev vår drivkraft, att vara än mer angelägna och uttrycka vår kärlek till det vackra mötet mellan människor och musik, säger Anna Strand, kommunikationschef.

Säsongsprogrammet 2021-2022 är utarbetat av marknadsavdelningens inhouse-byrå och formgivet av Johanna Hallbäck med Stefan Nävermyr som redaktör. Programmet presenterar säsongens alla konserter, artister och dirigenter, men breddar också bilden av Göteborgs Symfonikers utbud med hjälp av intervjuer med både musiker och besökare. Varje konsertproduktion har fått en kort, koncentrerad och lockande presentationstext med bild som skapar igenkänning och går som en röd tråd genom all marknadsföring. Den stilrena och grafiskt genomtänkta paketeringen hjälper publiken att hitta rätt och väcker intresse för alla delar av det omfattande utbudet.

En smak av Göteborgs Konserthus är formgiven av Magdalena Nilsson med Anna Hult som fotograf och Stefan Nävermyr som redaktör. Recepten har valts ut av köksmästare Patrick Rutten. Kokboken är inte bara en samling recept utan också en vandring i bild och text genom Konserthusets vackra lokaler, i stort sett intakta sedan invigningen 1935. Denna hyllning till funkispärlan Göteborgs Konserthus och dess restaurang riktar sig till mat-, musik- och designintresserade som är nyfikna på Konserthusets utrymmen – både publika och hemliga – och restaurangens uppskattade rätter. Med En smak av Göteborgs Konserthus kan man ta med sig både den musikaliska och kulinariska upplevelsen hem.

- Vi har inte haft någon publik i huset sedan den 11 mars 2020, men vi har hela tiden haft kontakt med människor som saknar sina konsertbesök. Deras längtan handlar om kraften i musiken, men också att få vara tillsammans i det här huset. Upplevelsen är en helhet och där ingår ofta en bit mat, något att dricka, en stund i foajén med sina bästa vänner eller människor man bara känner igen. Vi ville ta chansen att fånga något av det i väntan på nästa säsong, säger Åsa Bernlo, marknads- & försäljningschef på Göteborgs Symfoniker och ansvarig utgivare för båda de nominerade publikationerna.

Röstningen är öppen för allmänheten på designpriset.se från och med den 6 september och vinnarna presenteras den 14 oktober. Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation vars målsättning är att främja och utveckla svensk grafisk design.

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: GP, CAES – Cobham Gaisler & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.