Göteborgs Symfoniker spelar i husvagnar

Hälsa på hemma hos Göteborgs Symfoniker, träffa en fagott och lyssna på en kontrabas. Knacka på hos en violinist, slå dig ner hos en slagverkare. Bli uppfylld av en stor symfoniorkester. Det blir närkontakt med musiker och orkester för alla skolbarn som anmält sig till veckans skolkonserter. Lördag den 11 oktober ges Kom in! också som familjekonsert.

Första akten: barn träffar en musiker i husvagnar och övningsrum

Man kan tycka att det är en helt vansinnig idé att flytta ut delar av Göteborgs Symfoniker i husvagnar på Götaplatsen. Men för alla barn som kommer att få möjlighet att komma riktigt nära Sveriges Nationalorkester i husvagnar och övningsrum kommer det säkert att bli spännande.

Andra akten: hundratals barn träffar en orkester i Stora salen

Vid orkesterkonserten i Konserthuset spelar Göteborgs Symfoniker bland annat stycken av M A Charpentier, R Strauss, Webern, Guilmant, Vivaldi, Stravinsky, af Malmborg Ward och Vaughan Williams.

Och för dem som vill bli barn på nytt ges familjekonsert lördag den 11 oktober kl 14. Då får både vuxna och barn titta in i husvagnar och övningsrum – och avsluta med stor orkester i vår unika konsertsal!

Kom in!

Dirigent Halldis Rønning

Albin Uusijärvi viola

Lotta Sjölin Cederblom presentatör

Regissör: Svante Grogarn

Producent: Petra Kloo Vik

Husvagnskoordinator: Ted Weschke

Stationslogistik: Mats Kjelbye

Teknisk koordination: Johan Björkman

Skolkonserter Stora salen 7-10 oktober

Familjekonserter Stora salen lördag 11 oktober kl 14

Petra Kloo Vik, producent

031- 726 53 63  petra.kloo.vik@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med hösten 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP & SKF.