Göteborgs Symfoniker välkomnar El Sistemas grundare José Antonio Abreu som kommer till Göteborg med Youth Orchestra of Caracas

Till helgen kommer en av världens främsta orkestrar med unga musiker till Göteborg: Youth Orchestra of Caracas. Det är ett av de verkliga flaggskeppen i El Sistema, den fantastiska musikrörelsen från Venezuela som just nu sprider sig till resten av världen, inklusive Göteborg och Sverige. Vid besöket – det enda i Sverige - deltar också El Sistemas grundare, polarpristagaren José Antonio Abreu, tillsammans med ledningen för El Sistema Venezuela.

Youth Orchestra of Caracas har med sina 175 medlemmar genomfört en succéartad Europaturné och kommer närmast från Wien för att avsluta sin turné i Göteborg. Att se och höra en sådan väldig orkester med de unga musikernas passion och glöd är en sällsynt upplevelse. Gustavo Dudamel, tidigare chefdirigent för Göteborgs Symfoniker har tidigt i sin karriär varit med och format den venezuelanska orkestern:

- År 2000 gav Maestro Abreu mig möjligheten att bli chefdirigent för orkestern. Nu har orkestern fått många nya ansikten och jag är imponerad över den höga nivån på dessa musiker, kommenterar Gustavo Dudamel.

I Göteborg ger Youth Orchestra of Caracas först en konsert under söndagen den 16/11 tillsammans med unga musiker från Västra Götaland. Under dagen sker ett kreativt samarbetsprojekt med workshops och repetitioner där barn och ungdomar får möta sina förebilder från Venezuela. Dagen genomförs i samverkan med kulturskolorna i Göteborg och Stiftelsen El Sistema. Göteborgs Konserthus kommer att fyllas av barn, unga och musik! Det är fri entré till konserten - Musik över gränserna.

Under måndagen den 17/11 ger orkestern en egen konsert med sin chefdirigent Dietrich Paredes. I första halvan av programmet blir det sydamerikansk musik, och i den andra visar orkestern musklerna i Stravinskys krävande och storslagna Våroffer.

Göteborgs Symfoniker i samverkan med Stiftelsen El Sistema och Göteborgs Stad stärker nu banden ytterligare med El Sistema Venezuela genom att bjuda in förebildslandet till samarbete kring det internationella lägret Side by Side – by El Sistema Sweden. Redan under 2015 får lägret besök av fantastiska musiker och ledare från Venezuela. Inte minst av världsdirigenten Gustavo Dudamel som är lägrets ciceron och hedersdirigent.

- Det är med stor glädje och spänning som vi välkomnar José Antonio Abreu till Göteborg. Sedan 2010 då Gustavo Dudamel,tidigare chefdirigent för Göteborgs Symfoniker, tog initiativet till El Sistema i Göteborg har en viktig relation mellan Göteborg och Caracas etablerats. Besöket ger oss möjlighet att förstärka samarbetet mellan länderna och ytterligare inspireras av det musikaliska och sociala arbete med barn och unga som görs i Venezuela, säger Sten Cranner, nytillträdd VD och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker.

För mer information, kontakta:

Johanna Ericsson, Kommunikatör Stiftelsen El Sistema

0722-11 94 00, johanna@elsistema.se

Stefan Nävermyr, RedaktörGöteborgs Symfoniker

031-726 53 45, stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med hösten 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP & SKF.