Sten Cranner, vd och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker.

Göteborgs Symfoniker välkomnar publiken igen!

Göteborgs Symfoniker gläder sig åt att spela för begränsad publik från och med torsdag den 19 november kl 20. Då kommer två engelska stjärnskott: dirigenten Finnegan Downie Dear och sopranen Olivia Warburton. Därefter blir det också konserter med chefdirigenten Santtu-Matias Rouvali samt julkonsert med världssopranen Nina Stemme.

- När så mycket av kulturlivet ligger nere tar vi, i vår roll som en regional kulturinstitution, vårt samhällsansvar och fortsätter vara verksamma – genom GSOplay, men också genom att erbjuda trygga platser för ett begränsat antal besökare, säger Sten Cranner, vd och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker.

Hösten har varit omtumlande för alla i samhället, och förstås också för Göteborgs Symfonikers verksamhet. Efter beslut om trygghet och säkerhet för personer i offentlighet kommer antalet musiker på podiet att bli färre vilket medför programändringar – men samtidigt nya spännande upplevelser! Besökarna kan också lita på att publikvärdarna ser till att besöken blir lika givande som betryggande.

Unge dirigentfenomenet Finnegan Downie Dear vann tidigare i år den prestigefyllda Mahlertävlingen i Bamberg, Tyskland. Han gör sin debut med Göteborgs Symfoniker tillsammans med den firade sopranen Olivia Warburton i George Benjamins gripande A Mind of Winter - om en mystisk snögubbe. Ravels förtrollande Gåsmors sagor står också på programmet – musik som med sina musikaliska berättelser fängslar både barn och vuxna.

Samtliga konserter under hösten och vintern kommer också att sändas direkt på gsoplay.se på torsdagar kl 20. Håll koll på gsoplay.se för detaljinformation.

GSOPLAY

Torsdag 5 november kl 20

Klaus Mäkelä dirigent

Sol Gabetta cello

Sjostakovitj Cellokonsert nr 1

Sibelius Symfoni nr 7

GSOPLAY OCH INFÖR PUBLIK I STORA SALEN

Torsdag 19 november kl 20

Finnegan Downie Dear dirigent

Olivia Warburton sopran

Benjamin A Mind of Winter

Ravel Gåsmors sagor

Verk tillkommer

Torsdag 26 november kl 20

Santtu-Matias Rouvali dirigent

Nemanja Radulovic violin

Prokofjev Violinkonsert nr 2

Tjajkovskij Symfoni nr 5

Torsdag 3 december kl 20

Santtu-Matias Rouvali dirigent

Program meddelas senare på gso.se

Torsdag 10 dec kl 20

Jul med Nina Stemme

Patrik Ringborg dirigent

Julsånger och orkesterstycken i helgens anda

Torsdag 16 december

Thomas Søndergård dirigent

Nina Stemme sopran

Wagner Wesendoncksånger

Elgar Enigmavariationerna

Verk tillkommer

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.