Herr Grönstedts underliga drömmar

Här är ett karismatiskt par: den klurige dirigenten och tonsättaren Christian Lindberg och den spelglade klarinettisten Emil Jonason. Han uruppför denna vecka Christian Lindbergs klarinettkonsert Herr Grönstedts underliga drömmar med Göteborgs Symfoniker.

Klarinettkonserten kunde bli verklighet tack vare en mecenat.

- Att privatpersoner går in som kultursponsorer tillhör inte det vanliga i Sverige, så när Anders Wall med sin stiftelse tog initiativet att beställa en klarinettkonsert av mig till sin egen stipendiat Emil Jonason blev jag väldigt glad, säger Christian Lindberg.

Han och Emil Jonasson har känt varandra en längre tid.

- Emil lärde jag känna redan då jag var chefdirigent för The Swedish Wind Ensemble. Han gick på Musikhögskolan i Stockholm och hade just blivit utsedd till Rising Star av European Concert Halls Organisation (ECHO). Under en vecka då han vikarierade i min orkester gav han mig en CD med liveinspelningar han hade gjort och jag blev mycket inspirerad av Emils personliga virtuositet, något som i allra högsta grad bidrog till att jag bestämde mig för att tacka ja till denna fina beställning.

Här finns en video om hur konserten blev till, och här är en liveupptagning med Emil Jonason.

Vid konserterna dirigerar Christian Lindberg också Tjajkovskijs femte symfoni, ett verk han har djupa insikter i. Första gången han spelade i en professionell orkester (trombone) stod symfonin på programmet med Jevgenij Svetlanov som dirigent. Christian Lindberg har också dirigerat en skivinspelning på BIS som har fått lysande kritik: ”Jag älskar detta framförande eftersom det får mig att lyssna på musiken på nytt. Wow, Tjajkovskij var verkligen ett geni!” (Brian Reinhart, Classical Music Web)

Göteborgs Konserthus torsdag 17 oktober kl 19.30

Vara Konserthus fredag 18 oktober kl 19