Näthatet drev henne i döden

Amanda Todd var bara 15 år när hon förtvivlad och desperat tog sitt eget liv efter att ha blivit utsatt för näthat, en av många tonåringar i liknande situation. Hon hade då under flera år blivit mobbad i skolan och förföljts på nätet. Nu skildras hennes öde i den uppmärksammade multimediaföreställningen Life Reflected med musik, sång, dans, spoken world, fotografi och grafik på Point Music Festival i Göteborg. På plats finns Amanda Todds mamma som berättar om dotterns kamp och budskap.

Det är ett gästspel av 50-årsfirande National Arts Centre Orchestra från Kanada vid premiären av nya Point Music Festival 23-26 maj, det enda svenska framförandet på den stora Europa-turné orkestern genomför under 50-årsjubiléet.

Life Reflected är en föreställning med fyra kanadensiska kvinnors engagerade livsberättelser. Amanda Todds tragiska livsöde är den kanske mest berörande av dem. Hon fick lida och ta emot smädelser av ett massivt uppbåd på nätet. I denna svåra situation gjorde hon en video på YouTube där hon tog ställning mot mobbning och berättade sin egen historia. Men hon orkade inte leva längre. Hennes videobudskap om hopp, medkänsla och tolerans har sedan dess fått spridning över hela världen och används av lärare och föräldrar i kampen mot mobbning.

Panelsamtal

Före framförandet av Life Reflected hålls ett panelsamtal med Carol Todd, tonsättaren Jocelyn Morlock, koreografen Santee Smith, dirigenten Alexander Shelley och regissören Donna Feore.

I Life Reflected har fyra kompositörer tonsatt och gestaltat fyra kvinnors livsöden:

Dear Life (tonsättare Zosha di Castri)

Baserad på Nobelprisvinnaren Alice Munros halvbiografiska novell – en reflektion över minnen, barndom och de första stadierna i våra liv.

My Name is Amanda Todd (tonsättare Jocelyn Morlock)

Berättar historien om en levnadsglad 15-årig som efter att ha fått utstå nätmobbning under flera år till sist gjorde ett uttalande på YouTube mot trakasserier och mobbning. Amanda Todd tog tragiskt sitt liv den 10 oktober 2012.

Bondarsphere (tonsättare Nicole Lizée)

Om den först kanadensiska kvinnan i rymden, neurologen Roberta Bondar som åkte med rymdskytteln Discovery 1992.

I Lost My Talk (tonsättare John Estacio)

En dikt av Mi’kmaw-äldsten och poeten Rita Joe som tillhör den kanadensiska ursprungsbefolkningen. Hon uttrycker smärtan hon upplevde under sin skoltid, men också hennes övertygelse att med ord kunna guida och inspirera till styrka och helande.

Göteborgs Konserthus söndag 26 maj kl 16.45

Panelsamtal om Life Reflected med Carol Todd, tonsättaren Jocelyn Morlock, koreografen Santee Smith, dirigenten Alexander Shelley och regissören Donna Feore.

Göteborgs Konserthus söndag 26 maj kl 18

Life Reflected

National Arts Centre Orchestra

Alexander Shelley dirigent

Erin Wall sopran

Monique Mojica skådespelare

Martha Henry berättarröst

Point Music Festival genomförs med stöd av Stenastiftelsen.

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.