Ny säsong: Världen i Konserthuset!

2017-2018 öppnar Göteborgs Konserthus dörrarna för en lång rad internationella stjärnor och färgstarka artister. Allt från den stämningsfulle portugisen Atonio Zambujo och iranske mästersångaren Shahram Nazeri till den bosniska divan Hanka Paldum och skönt svängande Habib Koite och Bassekou Kouyate från Mali.

António Zambujo - från Portugal till Brasilien

Med sin stjärnkvintett kombinerar António Zambujo fadons känsla av längtan och sorg med brasiliansk pop. Han är en av Portugals mest nyskapande artister och han influenser sträcker sig långt utöver fadon och inkluderar artister som Chet Baker, João Gilberto och Tom Waits. Fredag 29 sept kl 19

Förbjudna orkestern - Fem kvinnor, fem musiker, fem uttryck

Medlemmarna i Förbjudna orkestern spelar på instrument som varit eller är förbjudna, tabubelagda eller kontroversiella för kvinnor att spela i sina hemländer. En konsertföreställning med musikglädje och starka berättelser! Musikerna har ursprung i Irak, Argentina, Sverige, Palestina, Danmark och Senegal. Fredag 3 november kl 19.00, Planetafestivalen

Adnan Joubran – med passion för oud

Skicklige Adnan Joubran spelar oud (luta) som ingen annan. Hans musik med palestinska rötter har fört honom till världens stora festivaler och prestigefyllda konserthus som Carnegie Hall i New York. Han bor i Paris men är lika ofta i Ramallah och hemstaden Nasaret – en hyllad musiker i hela den arabiska musikvärlden. Lördag 25 nov kl 19.30

Shahram Nazeri – den persiska näktergalen

En av Irans absolut största klassiska sångare. Hans sufi-musik har fängslat musikälskare i hela världen. New York Times har kallat honom ”Den persiska näktergalen” och Christian Science Monitor utnämnde honom till ”Irans Pavarotti”. Dastan-ensemblen har framträtt på otaliga internationella arenor och viktiga festivaler världen över och medlemmarna är alla högaktade musiker och virtuoser. Måndag 4 dec kl 19

Abeer Nehme & Tahmoures Pournazeri - Beyound Boundaries

Ett samarbete mellan sångerskan Abeer Nehme och tar-spelaren Tahmoures Pournazeri - välkända musiker från Libanon respektive Iran. I projektet Beyond Boundaries förenas antikens iranska musik med medelhavsmusik när Abeer Nehme sjunger persiska, arabiska och kurdiska sånger. Den skickliga orkestern består av musiker från Iran, Libanon, Armenien och Frankrike. Fredag 15 dec kl 19

Aynur Dogan – orientalisk gospel

Balladdrottningen Aynur Dogan är en av de mest framstående kurdiska artisterna. Med klar, kraftfull och distinkt röst bjuder hon på musik som kan beskrivas som en typ av orientalisk gospel med texter om förtryck, frihet och kärlek. Hennes scennärvaro är stark när hon sjunger kurdiska och turkiska folksånger, ackompanjerad av skickliga musiker. Lördag 16 dec kl 19

Systrarna Sahin – en kärleksförklaring till universum
Systrarna framför ålderdomlig andlig musik från Dersim. De är aleviter, en livsåskådning i Turkiet som tror på humanism och dyrkar naturen. Hos dem är människan sin egen gud och kärleken är en religion som uppfinner sina egna profeter. Deras rytmiska musicerande är en kärleksförklaring till hela universum. Söndag 17 dec kl 18

Hanka Paldum – den bosniska divan

Här är den obestridliga drottningen av bosnisk folkmusik och sevdalinka - rytmiskt förföriska kärleksballader. Hanka Paldum är mycket populär i sitt hemland Bosnien och i före detta Jugoslavien och det är nästintill omöjligt att motstå hennes karisma. Hon har gjort fler än 18 album, en långfilm och flera tv-serier. Lördag 23 dec kl 19

Japan, Indien och Sverige - den gränslösa trion

Tre länder vävs samman i klanger, rytmer, improvisationer och melodier. Från nordindisk och japansk musik till skandinavisk jazz- och folkmusik. En helt ny trio med tre gränslösa virtuoser från olika musikaliska traditioner: Karin Nakagawa koto och sång, Suranjana Ghosh tabla och mouth percussion samt Anders Hagberg flöjter och sopransaxofon. Fredag 27 april kl 19

Habib Koite & Bassekou Kouyate – sköna rytmer från Mali

Svängig musik med Habib Koite och Bassekou Kouyate som spelar gitarr och stränginstrumentet ngoni. Habib Koites personliga sång har fängslat en jättepublik, inklusive alla som sett honom på David Lettermans show. Söndag 20 maj kl 18

För mer information och bilder, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker.Sedan 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.