Nygifta: dirigent och solist!

Pressmeddelande från Göteborgs Symfoniker 2013-09-03

Den amerikanska cellisten Alisa Weilerstein har tagit världen med storm. När hon spelade Dvoráks cellokonsert med Chicago Symphony häpnade kritikerna: ”Hennes känslouttryck spände över hela registret, från skärpa och pregnans till ren hänförelse.” (Chicago Tribune)

Alisa Weilerstein har också blivit inbjuden till Vita huset av Michelle Obama för en workshop med studenter och en konsert för president Barack Obama med inbjudna gäster.

Dirigenten Rafael Payare är ännu en av de stora begåvningar som kommit fram i Venezuelas musikutbildningsprojekt El Sistema. 2004 började han studera dirigering för José Antonio Abreu, El Sistemas grundare och Polarprisvinnare 2009, och sedan dess har Rafale Payare utvecklat en blomstrande karriär. Han fick stort internationellt erkännande när han i maj förra året vann den prestigefyllda Malkotävlingen i dirigering i Köpenhamn.

De två träffades för flera år sedan när Rafael Payare turnerade med Simón Bolívar-orkestern, och nyligen kunde de meddela världen att de gift sig. Vi gratulerar!

REKORDFÖRSÄLJNING OCH SPECIALSYTT FÖRETAGSABONNEMANG

Denna säsong har Göteborgs Symfoniker lanserat ett nytt, enklare och mer förmånligt abonnemangssystem som slagit an väl hos våra trogna konsertbesökare. I november får vi de slutgiltiga försäljningssiffrorna, men allt pekar på att det blir en rekordsäsong.

Nytt för i år är också en satsning på företagsabonnemang, serien High Five. Projektledare är Eva
Essvik:

- Vi har fått en fantastisk respons från företag och musikälskare som velat satsa på något nytt och inser fördelarna med nätverksträffar under avspända former. I serien High Five får man vid fem tillfällen en konsert med Göteborgs Symfoniker, ett spännande föredrag med någon intressant person från näringslivet samt mingel och mat. Här kan man knyta nya kontakter, vårda kundrelationer och skapa nya affärsmöjligheter. Många har redan valt Konserthuset som den naturliga mötesplatsen för sina nätverk.

Säsongsöppning Stora salen fredag 6 sept kl 18 & lördag 7 sept kl 15

Rosenberg Uvertyr till Marionetter, Dvorák Cellokonsert & Sjostakovitj Symfoni nr 5

Dirigent Rafael Payare

Alisa Weilerstein cello

Stefan Nävermyr, redaktör

031-726 53 45  stefan@gso.se

För mer information om High Five, kontakta:

Eva Essvik

0709-96 42 49  eva@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tar nu ytterligare ett steg framåt med nye chefdirigenten Gustavo Dudamel, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.