Relaxed Performance i Göteborgs Konserthus

Nu är det dags för nästa Relaxed Performance, konsertformen som utforskar och tillgängliggör. Måndag den 27 mars kl 18 spelar Göteborgs Symfonikers Brassensemble spännande musik av nordiska tonsättare.

Vid Relaxed Performance är både medverkande och publik med på noterna och alla, oavsett temperament, ålder och funktion, är välkomna att ta till sig musiken på sitt eget sätt. Dörrarna står öppna så att man kan lyssna framför scenen eller utanför. Konserten syntolkas och förmedlas genom tecken som stöd.

Konserten leds av presentatören Emilia Wärff (bilden nedan) som guidar konsertbesökarna under resans gång. Hon är frilansande designer och samtida dansare. Hon har sedan fem års ålder upplevt världen ur ett sittande perspektiv då hon sedan dess lever med en ryggmärgsskada.

När Relaxed Performance introducerades förra säsongen uppstod många värdefulla möten mellan publik, musiker och musik – fina upplevelser som många kommer att bära med sig under lång tid.

Göteborgs Konserthus

Stenhammarsalen 27 mars kl 18

Syntolkningsintroduktion kl 17.20

Musik av nordiska tonsättare

Göteborgs Symfonikers Brassensemble

För mer information och bilder, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker.Sedan 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.