Richard Bona, Esperanza Spalding, Jack DeJohnette och Pat Metheny till Göteborgs Konserthus

Pressmeddelande från Göteborgs Symfoniker 2013-05-30

JAZZSERIEN Stora salen, fyra måndagar kl 19.30

23 september Richard Bona med band

Makalös basist och sångare från Kamerun – numera bosatt i New York – som
plockar sina melodier direkt från hjärtat. Barndomens musik och historieberättande
blandas med influenser från hela hans musikaliska karriär.

Richard Bona videoklipp

11 november ACS

Pianisten Geri Allen, trummisen Terri Lyne Carrington samt basisten och sångerskan Esperanza Spalding – ett vibrerande och kreativt kraftpaket! Barack Obamas favorit Esperanza Spalding är välkänd för Göteborgspubliken efter två tidigare gästspel och hennes medmusiker i trion ACS har meritlistor långa som badlakan.

ACS videoklipp

10 februari Gregory Porter, Magnus Lindgren &
Bohuslän Big Band

Vi är mycket glada över att kunna presentera Gregory Porter, ”The brilliant new voice of jazz”. Han förmedlar ett tidlöst uttryck som inte hörts sedan de gamla mästarna RayCharles, Nat King Cole, Donny Hathaway, Marvin Gaye och Joe Williams. Hans ebut-CD Water från 2010 nominerades direkt för en Grammy. Saxofonisten Magnus indgren är arrangör och kapellmästare.

Gregory Porter videoklipp

24 mars Svenska jazzlegendarer med Bohuslän Big Band
Svensk jazz har ett ykte som spridit sig långt utanför landets gränser. Redan på 1950-talet mponerades Stan Getz av den unge Bengt Hallbergs fingerfärdighet. Nu ramträder han med Bohuslän Big Band och några av Sveriges mest rutinerade och kickliga jazzmusi­ker: Georg Riedel, Jan Allan och Erik Norström.

Bengt Hallberg videoklipp

NEFERTITI PÅ KONSERTHUSET Stenhammarsalen, fyra måndagar kl 19.30

28 oktober Jack DeJohnette Group featuring Don Byron

Få trummisar är så musikaliska som Jack DeJohnette – det riktigt sjunger i kaggar ch cymbaler. Han har spelat med alla från John Coltrane och Bill Evans till iles Davis och Keith Jarrett, det senare ett samarbete som firar 30 år. amtidigt har han hela tiden lett sina egna grupper. Den senaste består av
George Colligan (keyboard), Jerome Harris (bas) och Don Byron (klarinett och axofon).

Jack DeJohnette videoklipp

9 december - artist klar i augusti. Se www.gso.se för uppdaterat program.

24 februari Ulf Wakenius & Youn Sun Nah

Göteborgske gitarristen Ulf Wakenius hyllas från Masthugget till New York – han är definitivt en av Sveriges internationellt mest prominenta jazzmusiker. Under flera år har han samarbetat med den fantastiska koreanska sångerskan Youn Sun Nah som bland annat erhållit ECHO Jazz Award. Hennes förra skiva Same Girl blev 2011 års mest säljande jazzalbum i Frankrike, hennes andra hemland, och nya skivan Lento med egna sånger, koreansk folkmusik, poplåten Ghost Riders in the Sky samt musik av Skrjabin (Lento) och Nine Inch Nails har redan blivit en framgång. Ulf Wakenius medverkar på båda skivorna.

Youn Sun Nah & Ulf Wakenius videoklipp

7 april - artist klar i augusti. Se www.gso.se för uppdaterat program.

GÄSTSPEL Stora salen

4 maj Pat Metheny Unity Group
Gränslöse gitarristen Pat Metheny på besök med sin senaste grupp som tar avstamp från stämningarna på 1980-talsalbumet 80/81. Med Giulio Carmassi (sång/keyboard), Chris Potter (saxofon), Ben Williams (bas) och Antonio Sanchez (trummor).

Pat Metheny videoklipp

Bilder finns att hämta på:

Har du andra frågor eller önskemål är det bara att ringa eller mejla.

Stefan Nävermyr, redaktör

031-726 53 45  stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tar nu ytterligare ett steg framåt med nye chefdirigenten Gustavo Dudamel, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.