Rik - en angelägen barnföreställning med fängslande musik och bländande dans

Vem är rik och varför? Räknar man rikedom i antal kronor, upplevelser eller vänner? Dansare från Regionteater Väst och musiker ur Göteborgs Symfoniker vänder ut och in på begreppet rik. Premiär för skolklasser 24 november kl 13 och för allmänheten den 28 november kl 13.

Hur många känslor som kan uttryckas med bara rörelser och toner får publiken vara med om i barn- och familjeföreställningen Rik. Titeln sätter en viktig fråga i centrum: Vem är rik och varför? Sitter rikedomen på banken, i kläderna eller kanske i hjärtat? Räknar man rikedom i antal kronor, upplevelser eller vänner? Vi lever i en tid där somliga har det gott ställt medan andra har svårt att få det att gå ihop. En situation som producenten Mats Kjelbye uppmärksammar:

– Jag ville göra något om barnfattigdom och tänkte samtidigt på dess motsats – att vara rik. Något man kan vara i hjärtat, hjärnan eller plånboken.

De orden samt klassisk musik som de medverkande musikerna valt fick koreografen Camilla Ekelöf  med sig för att mer i detalj utforma föreställningen. Tonsättaren Tomas Elfstadius från Regionteater Väst har också komponerat helt ny musik. Med hjälp av sina kroppar och röda bollar har dansare och koreograf utvecklat en berättelse som cirklar runt en pojke ”som inget har”. Men han har faktiskt en hel del när han tänker efter! Tanken är att hans öden i livet ska beröra publiken och sätta fart på tankarna. På scenen hörs toner från tuba, harpa, piano, xylofon och cello och de fem dansarna kommer att röra sig både på podiet och runt om i Stenhammarsalen.

Göteborgs Konserthus Stenhammarsalen lördag 28 november kl 13

Ges även som skolkonserter 24-27 november

Musik av Salzedo, Elfstadius, Ravel, A Wilder, Hamilton Green, Satie, Grieg, Hindemith, Schubert och Stravinsky

Dansare från Regionteater Väst Dans Jonathan Sikell
Jessica Andrenacci
Martina Ivanovski
Nassim Meki
Rasmus Skaremark-Solberg

Oskari Turpeinen/Christian Jensen

Musiker ur Göteborgs Symfoniker

Paula Gustafsson Apola cello

Morten Agerup tuba

Martin Ödlund slagverk

Erik Groenestein-Hendriks harpa

Erik Risberg piano

Koreografi: Camilla Ekelöf

Scenografi och kostym: Tomas Sjöstedt

Producent: Mats Kjelbye

För mer information, kontakta:

Camilla Ekelöf, koreograf och konstnärlig ledare för Regionteater Väst Dans

070-495 93 00 camilla.ekelof@regionteatervast.se

Stefan Nävermyr, redaktör Göteborgs Symfoniker

031-726 53 45stefan@gso.se

Regionteater Väst producerar scenkonst för en ung publik. Vårt uppdrag handlar om att kommunicera scenkonsten och alla dess inneboende värden för en ny generation. Oavsett var de bor, var de kommer från och vilka de är skall alla barn och unga i hela Västra Götaland ges möjligheten att ta del av en levande scenkonst. Det uppdraget gör oss till Sveriges största turnerande institution för barn och unga. För mer information: www.regionteatervast.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, har kallats "En av världens mest formidabla orkestrar" av The Guardian och har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern. Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter. Sedan 2013 är Kent Nagano orkesterns förste gästdirigent. Göteborgs Symfoniker driver också en omfattande verksamhet för barn samt erbjuder digitala livekonserter på: www.gsoplay.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med hösten 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP & SKF.