Santtu-Matias Rouvali. Foto: Marco Borggreve.

Satt i karantän för att få arbeta med Göteborgs Symfoniker

En strålande nystart för GSOplay live: Göteborgs Symfonikers chefdirigent Santtu-Matias Rouvali är i stan för årets första livestreamning torsdag 25 mars kl 20:

- Det känns verkligen bra att komma till Göteborg och få träffa mina vänner i orkestern. Nu ska vi repetera intensivt i fyra dagar inför konserten på torsdag. Det var tre månader sedan vi senast sågs och alla är laddade – det ska bli riktigt kul att arbeta tillsammans igen.

På notställen står minst sagt spännande musik: Stravinskys Pulcinella, Adès Three Studies from Couperin och filmmusiklegendaren Nino Rotas trombonkonsert med orkesterns Endre Vetås som solist.

Livestreamningen den 25 mars är bara början. Den följs av konserter med dirigenterna Barbara Hannigan den 22 april och Anja Bihlmaier den 29 april. Fler konserter tillkommer under maj-juni. Suget efter musik- och konsertupplevelser är större än någonsin och Göteborgs Symfoniker är glada över att kunna ge publiken något som är viktigt i deras liv.

Santtu-Mattias Rouvali kom från Finland och har suttit i karantän i sju dagar men det har inte bekymrat honom.

- Jag har förberett mig inför veckans konsert i lugn och ro och sedan har jag haft tid att tänka på framtiden och kommande projekt med Göteborgs Symfoniker.

Nordea ny partner

Förra året slog GSOplay besöksrekord med 4,2 miljoner visningar. För att kunna genomföra alla avancerade konsertproduktioner krävs ett väl sammansvetsat inspelningsteam men också teknik på högsta nivå. Ett område som utvecklas ytterligare när Göteborgs Symfoniker och Nordea nu inleder ett samarbete. Patrik Svensson är Head of Business Banking Region West & Real Estate Sweden hos Nordea:

- Att finna nya vägar i oförutsägbara situationer är spännande. Vi är mycket imponerade av den omställning som Göteborgs Symfoniker har gjort där musiken når mängder av fans runt om i världen. Att investera i ökad kapacitet för att nå ut till fler digitalt med ett större utbud känns rätt. Därför är det väldigt roligt att få vara med att utveckla satsningen på GSOplay.

Sten Cranner, vd och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker:

- Vi är oerhört tacksamma för att Nordea vill vara med som partner i Symfonikernas och Konserthuset digitala konserthus. Den digitala tekniken har varit avgörande för oss under en lång period utan publik i konserthuset. Nu gör vi oss redo för nästa nivå genom att investera i ny teknik, förbättrad infrastruktur och ny kompetens. Vi ser fram emot att arbeta sida vid sida med Nordea in i framtiden.

För mer information kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör Göteborgs Symfoniker:

stefan@gso.se

Patrik Svensson, Nordea:

patrik.svensson@nordea.com

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.