SCORE - dataspelskonsert med Göteborgs Symfoniker!

Skyrim – The Last of Us – Final Fantasy – Beyond: Two Souls – Sonic the Hedgehog – Journey – Dead Space – L.A. Noire ...och mycket mer
Nu kommer äntligen spelmusikfenomenet SCORE till Göteborgs Symfoniker igen!

Det var bäddat för succé redan på förhand, men frågan är om någon vågade hoppas på den respons SCORE fick i Göteborgs Konserthus hösten 2010. Då var spelmusikfenomenet fortfarande något nytt och för många främmande, i dag är genren starkt etablerad i orkesterrepertoarer världen över. Spelmusiken är levande och spännande, långt mycket mer än bakgrundsljud till explosioner.

När nu Göteborgs Symfoniker återvänder till spelens förtrollade värld tar vi med publiken på en helt ny musikalisk resa som spänner över genrens historia, från tidlösa klassiker till dagens största titlar. SCORE-konserterna handlar om att låta spelmusiken stå på egna ben och välkomnar inbitna fans likväl som musikälskande spelnoviser.

Förutom orkestern medverkar även sopranen Sabina Zweiacker i stämningsfulla sånger från spel som Journey, Beyond: Two Souls och omåttligt populära Skyrim.

Vår första konsert, på Stortorget i Malmö 2006, innehar med sina 17000 åskådare fortfarande ett svårslaget världsrekord i spelkonsertpublik. Efter den smakstarten har vi kört för utsålda hus landet runt. SCORE har med åren vuxit till Europas ledande konsertproduktion i genren, och har vunnit stor internationell respekt, inte minst bland kompositörerna själva.

SCORE framförs av Göteborg Symfoniker 23 januari kl 19.30 och 25 januari kl 19.00 i Göteborg Konserthus. Dirigent är brittiske Charles Hazlewood, känd för sina BBC-program om klassisk musik, men också för sin outtröttliga jakt på nya och spännande musikaliska projekt. Orvar Säfström är som alltid presentatör.

Ordinarie pris 380kr – barn/student 100kr

För mer information och biljetter,

www.gso.se

Med vänlig hälsning,

Orvar Säfström och Magnus Johansson – Underscore Productions

För vidare kontakt eller intervjuer:

orvar.safstrom@gmail.com eller +46 (0)704 350016

www.scoreconcert.com

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med hösten 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.