Stjärnspäckad jazzsäsong i Göteborgs Konserthus

David Sanborn, Wayne Shorter, Hauschka & Hilary Hahn – det är några ledande namn inom jazz och gränsöverskridande genrer som framträder i Göteborgs Konserthus 2014-2015.

David Sanborn featuring Joey DeFrancesco

Saxofonisten David Sanborn har givit ut 24 album varav åtta sålt guld och ett platina. Han har inspirerat ett otal musiker och verkat i genrer som ofta blandar pop, funk, R&B och – på senare tid – mer traditionell jazz. Han gav ut sitt första soloalbum Taking Off 1975 men har spelat saxofon sedan tonåren. I trion ingår förutom Hammondlegendaren Joey DeFrancesco också trummisen Gene Lake.

Måndag 22 sept kl 19.30 Stenhammarsalen

Wayne Shorter Quartet

En musiker som förenar tradition med nyskapande är saxofonisten Wayne Shorter. Allt från tiden med Miles Davis på 1960-talet och fusiongruppen Weather Report på 1980-talet till dagens kvartett där han med sin samlade erfarenhet ger sig ut på nya upptäcktsfärder med sina unga medmusiker Danilo Perez, John Patitucci and Brian Blade.

Måndag 20 okt kl 19.30 Stora salen

Bill Frisell

Mångsidige Bill Frisell är en av de verkligt nyskapande gitarristerna inom jazz, rock, country och blues – det vi kallar Americana. I bandet ingår Greg Leisz, mandolin och steel guitar, Tony Scherr, bas, och Kenny Wollesen, trummor.

Måndag 10 nov kl 19.30 Stenhammarsalen

Hilary Hahn & Hauschka

Hilary Hahn är en av vår tids främsta violinister i den klassiska världen. Men hon lockas också av experimentlystna konstnärer som Hauschka, den tyske pianisten som vandrar i gränslandet mellan stämningsmusik, improvisation och hypnotiska rytmer.

Måndag 2 feb kl 19.30 Stenhammarsalen

Tonbruket

Dan Berglund var basklippa i Esbjörn Svensson Trio. Nu har han internationella framgångar med gruppen Tonbrukets kittlande blandning av jazz, rock, electronica och improvisation. Med Martin Hederos från The Soundtrack of Our Lives, Johan Lindgren som spelat med Titiyo, Elvis Costello och Ane Brun samt Andreas Werliin från Wildbirds and Fire.

Måndag 16 feb kl 19.30 Stora salen

Brad Mehldau Trio

Brad Mehldau Trio blev stilbildande för en ny generation med sin cd-serie The Art of The Jazz Trio. Trions Göteborgsbesök 2012 talar många fortfarande om. Amerikanske Brad Mehldau är internationellt känd som en nyskapande och uppfinningsrik pianist och kompositör. Trions övriga medlemmar är basisten Larry Grenadier och trummisen Jeff Ballard.

Måndag 20 april kl 19.30 Stenhammarsalen

David Sanborn, Bill Frisell, Hilary Hahn & Hauschka samt Brad Mehldau Trio ingår i abonnemanget Nefertiti på Konserthuset som kan köpas redan nu. Lösbiljetter till samtliga konserter släpps den 30 augusti.

För mer information, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45  stefan@gso.se