Ung dirigentkomet ersätter Gustavo Dudamel

På grund av ryggbesvär ersätts dirigenten Gustavo Dudamel av 25-årige Lahav Shani vid veckans abonnemangskonserter med Göteborgs symfoniker den 17 & 18 juni.  Vid Symfonikernas konsert i Frihamnen den 21 juni med 450 barn och ungdomar från det stora musiklägret Side by Side by El Sistema blir ersättaren Joshua Dos Santos.

Gustavo Dudamel kan inte genomföra de närmsta veckornas konserter i Göteborg respektive Zürich på grund av kramper i ryggslutet som inte har mildrats av ordinerad medicinsk behandling. Hans läkare har nu beordrat honom att tillfälligt avstå från allt arbete, genomgå ytterligare behandling samt att vila. Han säger själv till publik och medarbetare i Sverige:

- Jag är förkrossad över att tvingas ta detta beslut men lovar att återgälda det vid ett senare tillfälle. Denna vecka har betytt så mycket för mig, särskilt när det gäller att utveckla mitt arbete och mina strävanden med El Sistema i Göteborg.

Hans ersättare Lahav Shani (bilden) har gjort kometkarriär efter att ha vunnit den prestigefyllda Gustav Mahler-tävlingen i dirigering 2013. Denna säsong framträder han med orkestrar som Los Angeles Philharmonic och Wiens symfoniker.

Vid konserterna den 17 & 18 juni framförs som utannonserat Mahlers första symfoni. Mozarts Posthornsserenad utgår och ersätts av Mendelssohns violinkonsert med Symfonikernas konsertmästare Vlad Stanculeasa som solist. Han fick förfrågan i söndags och tvekade inte att åta sig uppgiften.

Vid Symfonikernas konsert i Frihamnen den 21 juni med 450 barn och ungdomar från det stora musiklägret Side by Side by El Sistema blir ersättaren Joshua Dos Santos. Han fick sin utbildning i El Sistema i Venezuela och hade dess grundare José Antonio Abreu, Polarprisvinnare 2009, som lärare. Redan som 15-åring debuterade Joshua dos Santos som dirigent. Han har lett och turnerat med Simón Bolívar-orkestern samt dirigerat Los Angeles Philharmonic. Joshua dos Santos samarbetar regelbundet med Gustavo Dudamel som assisterande dirigent när Simón Bolívar-orkestern är ute på internationella turnéer.

ONSDAG 17 & TORSDAG 18 JUNI KL 19.30 GÖTEBORGS KONSERTHUS

Mendelssohn Violinkonsert e-moll

Mahler Symfoni nr 1

Dirigent Lahav Shani

Vlad Stanculeasa violin

SÖNDAG 21 JUNI KL 14 FRIHAMNENfri entré

Musik av Sjostakovitj, Beethoven, Grieg, Laleh m fl

450 barn & ungdomar från musiklägret Side by Side by El Sistema

Svenska kammarkören

Dirigent Joshua Dos Santos

Presentatör Nour El Refai

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör,031-726 53 45stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med hösten 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP & SKF.