Yuja Wang spelar Liszt med Göteborgs Symfoniker och Santtu-Matias Rouvali. Konserten livesänds också på GSOplay. Foto: Julia Wesely.

Världspianisten Yuja Wang öppnar säsongen med Göteborgs Symfoniker

Ljuv musik uppstod när världspianisten Yuja Wang första gången mötte Göteborgs Symfoniker. Nu kommer hon tillbaka med hedersuppdraget att öppna konsertsäsongen 8-9 september när Göteborgs Symfoniker spelar tillsammans i Stora salen för första gången på 18 månader. Och hon har längtat:

- Jag ser verkligen fram emot att få besöka Göteborg och spela med den fina orkestern igen, hälsar Yuja Wang.

Yuja Wang och Santtu-Matias Rouvali fann varandra direkt vid första mötet 2017 och bokade genast in nya konserter med Göteborgs Symfoniker. Med sin skicklighet och starka scennärvaro är Yuja Wang en av världens mest eftersökta konsertpianister – hennes höst och vinter är fullbokad med konserter i Luzern, Amsterdam, Bologna och andra musikmetropoler. Hon ska spela Liszts första pianokonsert i New York och San Francisco, men först i Göteborg som har sin egen lockelse.

- Det jag har upplevt är en öppenhet och vilja att prova något nytt. Förra gången i Göteborg var en mycket trevlig vistelse i en härligt grön stad, och jag fick det bästa stödet från orkester och dirigent. Jag kommer också ihåg den goda fisken jag åt!

Det är 17 år sedan hons spelade Liszts pianokonsert första gången.

- Jag minns hur jag gav mitt yttersta när jag spelade den som tonåring, och på något vis har konserten stannat kvar i mitt dna. Det är musik med stor vitalitet, klarhet; sprudlande och intensiv.

Alla kan se konserten med Yuja Wang

Publiken i Stora salen är begränsad under september men hela konserten med Yuja Wang, Santtu-Matias Rouvali och Göteborgs Symfoniker sänds direkt på gsoplay.se den 9 september med start i livestudion kl 19.15. Var med vid denna glädjestund när Göteborgs Symfoniker efter 18 månader spelar i Stora salen igen!

8-9 september

Santtu-Matias Rouvali dirigent

Yuja Wang piano

Nielsen Saga-dröm

Liszt Pianokonsert nr 1

Sibelius Symfoni nr 3

10 september

Santtu-Matias Rouvali dirigent

Vadim Gluzman violin

16-18 september

Barbara Hannigan dirigent

Aphrodite Patoulidou sopran, Tuuri Dede mezzosopran

Mer info på gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: GP, CAES – Cobham Gaisler & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.