WE COME IN PEACE - En symfonisk science fiction-konsert

Spänn fast säkerhetsbältet och koppla in hyperdriven. Årets stora populärkulturella upplevelse tar dig med på en resa i ljusets hastighet, mot oändligheten och vidare! 12-14 januari spelar Göteborgs Symfoniker musik från de mest älskade filmerna, tv-serierna och spelen med rymdtema. Presentatör är Orvar Säfström.

We Come in Peace är en konsert som spänner över mediegränserna. I stället för att fokusera på musik från antingen film eller spel sätts lasersiktet på science fiction som genre, om det så rör drömmen om intelligent liv på fjärran planeter, episka rymdkrig eller fruktansvärda galaktiska monster. Musiken är hämtad från de mest älskade filmerna, tv-serierna och spelen med rymdtema – Star Wars, Avatar, Aliens, Star Trek, Halo, Battlestar Galactica, E.T. och många fler.

Den mytomspunna thereminen har förstås sin givna plats i konserten. Inget instrument förknippas så starkt med flygande tefat som just thereminen. Dess spöklika ljud har en central roll i musiken från The Day The Earth Stood Still och The Thing From Another World, bägge från 1951. Konserten är resultatet av en livslång dröm hos filmkännaren och science fiction-älskaren Orvar Säfström (bilden), som här tar med publiken bortom stjärnorna och in i musikens utomjordiska världar.

WE COME IN PEACE

Göteborgs Konserthus tors 12 jan kl 19.30, fre 13 jan kl 18 & lör 14 jan kl 19

Charles Hazlewood dirigent

Kristofer Eng Radjabi theremin

Orvar Säfström presentatör

We Come In Peace är en konsert producerad av Underscore Productions AB / Orvar Säfström och Magnus Johansson

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker.Sedan 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.