GöteborgsOperan arrangerar en Galaföreställning: Till förmån för World Childhood Foundation

Måndag 18 maj 2009 kl 18.30 på GöteborgsOperan

Med anledning av World Childhood Foundations tioårsjubileum ordnar GöteborgsOperan måndagen den 18 maj en galaföreställning. I närvaro av medlemmar ur Kungafamiljen ges en konsert med artister som popikonen Marie Fredriksson, världsviolinisten Ann-Sophie Mutter och operastjärnan Katarina Karnéus.

Stiftelsen World Childhood Foundation grundades 1999 av Drottning Silvia och har till uppgift att värna om barns rätt till en barndom och att särskilt arbeta för bättre levnadsvillkor för barn som lever i utsatta miljöer över hela världen. Childhood vill ge dem möjlighet att utvecklas till starka, trygga och ansvarsfulla människor. Just nu stödjer Childhood fler än 110 projekt i 14 länder.

I samband med World Childhood Foundations tioårsjubileum manifesterar GöteborgsOperan sitt stöd för stiftelsen genom att ordna en galaföreställning måndag den 18 maj kl 18.30.

Deras Majestäter Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia samt H.K.H. Kronprinsessan Victoria och H.K.H. Prinsessan Madeleine kommer att närvara under galakvällen, som bjuder på konsert med världsviolinisten Anne-Sophie Mutter, de ledande svenska operasolisterna Katarina Karnéus och Miah Persson, GöteborgsOperans solister Tomas Lind, Annalena Persson, Mats Persson och Carolina Sandgren samt gästsolisterna Gerard Powers och Fredrik Zetterström. De kompletteras av de svenska popstjärnorna Marie Fredriksson och Peter Jöback samt musikalartister från GöteborgsOperans succéuppsättning av Mary Poppins, bland andra Linda Olsson, Magnus Borén och Nina Norblad. GöteborgsOperans Orkester dirigeras av chefdirigent Pietro Rizzo. Även GöteborgsOperans Kör och Balett medverkar.

Alla biljetttintäkter från galaföreställningen doneras av GöteborgsOperan till World
Childhood Foundation. Mer detaljerad information följer inom kort.

För frågor, se
kontaktinformation nedan.