GöteborgsOperans Restaurang Svanenmärkt

GöteborgsOperans Restaurang har alltsedan starten målmedvetet utvecklat sin miljöfilosofi. Nu bekräftas detta arbete av Nordens främsta miljömärkning: Svanen.

Svanenmärkningen gäller för hela den verksamhet som ryms inom GöteborgsOperans Restaurangs paraply: restaurang, kaféer, barer, köket och personalmatsalen. Svanen tittar på hela livscykeln i restaurangverksamheten: från inköp av råvara till avfallssortering och allt däremellan. Det innebär bland annat att maten på GöteborgsOperan är ekologisk, närproducerad och Fair trade-märkt, att rengöringsmedlen i köket är bland de bästa ur miljösynpunkt och att elförbrukningen kontrolleras och till 100 % består av grön el.

– Svanen är en av de mest kända miljömärkningarna i Norden och ställer höga krav för att man ska få licens. Som Svanen-märkt verksamhet har vi ett helhetsgrepp på vårt miljöarbete och arbetar ständigt för att utveckla det. Precis som vi alltid har gjort, säger Linda Rullander, assisterande restaurangchef på GöteborgsOperan.

– Att GöteborgsOperans restaurangverksamhet Svanen-märkts innebär att vi har fått ett kvitto av tredje part på att vårt miljöarbete varit bra. Några små justeringar har vi fått göra, men det stora arbetet inför miljömärkningen har legat i att dokumentera och mäta allt vi redan gjorde.

GöteborgsOperans Restaurang är den andra restaurangen i Göteborg som Svanenmärkts.

Linda Rullander, assisterande restaurangchef GöteborgsOperan: 031-10 82 12
Johan Husberg, handläggare på Miljömärkning Sverige, Svanen: 08-55 55 24 34

Mer om Svanen-märkningen:
På den Svanenmärkta restaurangen pågår miljöarbetet hela tiden. Restaurangen har koll på sina leverantörer. Den har gjort satsningar för ett få ner sin energianvändning, den har utbud av närproducerad och ekologiskt odlad mat på menyn. Personalen använder miljömärkta städ- och diskmedel och 90 % av förbrukningsartiklarna som används är miljömärkta. En mer miljöanpassad verksamhet ger ofta möjligheter till minskade kostnader genom bland annat en minskad mängd emballage och avfall samt minskad energiförbrukning.

Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och EU:s motsvarighet EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se