Nyhetsbrev nr 8 2004 - Dansspecial

EN NY SPÄNNANDE SÄSONG MED GÖTEBORGSOPERANS BALETT Just nu är det fullt ös på alla fronter! Våra dansare har parallellt med repetitionerna på höstens premiär Manifesto hunnit med att synas på flera spelplatser både i och utanför Göteborg. FÖRST OCH FRÄMST VILL VI PRESENTERA VÅRA FEM NYA DANSARE GöteborgsOperans Baletts internationella ensemble har 5 nya dansare säsongen 04/05. Isabelle Rune, född och utbildad i Stockholm, kommer närmast från Berlin. Travis Birch, född och utbildad i Kanada, har bl a dansat med Alberta Ballet, i Prag och Saltzburg. Fernando Melo, född i Rio de Janeiro, utbildad i Wien och kommer närmast från Düsseldorf. Irene Joyce, född och utbildad i New Mexico och har jobbat i Aspen Santa Fe Ballet. Maria Nyström, utbildad i Stockholm och i Holland, och har praktiserat i Scapino Balett innan hon nu anslutit sig till GöteborgsOperans balett. MANIFESTO HÖSTENS FÖRSTA DANSFÖRESTÄLLNING 18 september är det så dags för säsongens första premiär MANIFESTO. 10 år i ständig utveckling har lett oss fram till detta manifest, så här vill vi visa dans idag. Tre olika men starkt tongivande koreografer står bakom de tre verken som döljer sig bakom titeln MANIFESTO. Artifact II: Koreograferad av William Forsythe till inspelad musik av Bach. Detta verk spelades på GöteborgsOperan för fem år sedan och är en efterlängtad repris. Raptus: Koreograferad av Nacho Duato till musik av Wagner som spelas av GöteborgsOperans orkester med Helena Holmberg som sångsolist. Raptus, rörande och vacker balett om en man och en kvinna och deras kärlek. Sverigepremiär! J. Edna and Mother Tolson: Detta är ett nyskapat verk av den heta Londonbaserade koreografen Javier De Frutos. Till musik av Daugherty med de intresseskapande namnen som Sing Sing J Edgar Hoover, Elvis Everywhere och Paul Robson Told Me, skapar De Frutos ett så häftigt verk att man önskar att det aldrig ska ta slut. Dessutom har det ”glimten i ögat”. Världspremiär! Läs gärna mer om Javier och hans arbete, som ofta skapar starkt gensvar på www.javierdefrutos.com En kväll för dig som älskar dans och för dig som ännu inte vet att du gör det. Läs mer och boka biljetter på www.opera.se PÅ TURNÉ I REGIONEN 16 oktober inleder GöteborgsOperans Balett äntligen sin första regionala turné med DANSELD som består av: Left Unsaid av Nicolo Fonte, side in / side out I av den unga heta japanska koreografen Jo Kanamori och Sechs Tänze av den världskände Jirí Kylián. Danseld har premiär den 16 oktober på Skövde Stadsteater och fortsätter sin regionala turné till Åmål 22/10, Vara 26/10, Trollhättan 28/10 samt Uddevalla 29/10. I framtiden hoppas vi kunna förmedla vår tro på dansens inneboende kraft till fler och fler invånare i Västra Götaland. Läs mer på www.opera.se GÖTEBORGSOPERANS BALETT TILL DANSENS HUS I STOCKHOLM 11 – 13 november gästspelar baletten på Dansens Hus med Javier De Frutos nya verk J. Edna and Mother Tolson, I Dolda sekunder av Nicolo Fonte och Sechs Tänze av Jirí Kylián. Läs mer om balettens gästspel på www.opera.se DANSARNA HAR OCKSÅ HUNNIT… En månad in på säsongen 04/05 har våra dansare även hunnit med att synas på flera spelplatser både i och utanför Göteborg. Sex dansare har varit inbjudna att delta vid Copenhagen Summerdance 2004 i Köpenhamn. De framförde hela Left Unsaid som ingick i ett festivalprogram med gästande dansare från Norska Nationalbaletten och NDDT (Nyt Dansk Danseteater). Föreställningarna gavs utomhus under en veckas intensiv sommarvärme på Köpenhamns Politigård. Den 13 augusti syntes dansarna för andra året i följd på Götaplatsen, i Göteborgskalaset. Tre stycken, highlights från tre tidigare succéprogram på Operans Stora scen, framfördes under parollen Skönhet Passion och Humor och dansarna fick ett mycket varmt gensvar i den svala kvällsbrisen. Marknads- & Försäljningsavdelningen GöteborgsOperan Christina Nilssons gata 411 04 Göteborg www.opera.se