​Ang. regeringens beslut om allmänna sammankomster

​Ang. regeringens beslut om allmänna sammankomster

(20200311, kl 16:30)

Information från Göteborgsvarvet med anledning av coronaviruset (covid-19):

Regeringen beslutade under onsdagen att följa Folkhälsomyndighetens rekommendation om att allmänna sammankomster med fler än 500 personer ska förbjudas tillfälligt.

Med bakgrund av detta kommer genomförandet av Göteborgsvarvet att påverkas.

Detta är som ni förstår en mycket komplex och extraordinär händelse med många inblandade som påverkas och det finns därför många frågeställningar kopplade till detta beslut. Vi kommer så snart vi kan delge ny information vad som nu gäller och ge svar på de frågor som uppstår kring Göteborgsvarvet, samt Göteborgsvarvets övriga lopp under våren.

Många har lagt ner stort engagemang och förberett sig under lång tid och ser fram emot årets stora löparfest. Evenemanget är också oerhört viktigt för de arrangerande föreningarnas verksamhet. Att värna om hälsan för deltagarna, samt övriga inblandade i Göteborgsvarvet, tillsammans med myndigheternas krav och rekommendationer, kommer att vara vägledande för våra beslut.

Presskontakter:
Annika Knutsson, Race Director 070-564 27 45
Mattias Grahn, kommunikationsansvarig 070-772 78 87

Göteborgsvarvet är en stor folkfest och ett av världens största långlopp. Den 16 maj 2020 är det dags för den 41:a upplagan av halvmaran (21 097,5 meter) sedan premiären 1980. Under Göteborgsvarvetveckan genomförs även Trailvarvet, Stafettvarvet, Specialvarvet, Yogavarvet, Cityvarvet, Lilla Varvet och Minivarvet. Totalt förväntas cirka 80 000 löpare delta i något av Varvetloppen under Göteborgsvarvetveckan 2020. Under tävlingsveckan arrangeras även den stora sport- och hälsomässan Göteborgsvarvet Expo. Under året arrangerar Göteborgsvarvet också Jubileumsloppet, Lindholmenstafetten, Urban Run, Mud Run, Varvetmilen och Göteborgsvarvet Virtual Run.

Göteborgsvarvet arrangeras av Göteborgs Friidrottsförbund till förmån för friidrottsverksamheten i regionen. Cirka 4000 funktionärer är engagerade. Överskottet går direkt tillbaka till idrottsrörelsen för att investeras i föreningarnas ungdomsverksamhet och driften av träningsanläggningen Friidrottens Hus.