Ett år till start i Göteborgsvarvet Marathon

Ett år till start i Göteborgsvarvet Marathon

Göteborgsvarvet firar nästa år stadens 400-årsjubileum med att arrangera ett unikt maratonlopp. Imorgon, den 19 september är det exakt ett år tills startskottet skjuts.

– Är det någon gång i livet man ska springa ett helt maraton så är det nästa år. Vi vet att många har maraton på sin bucketlist och detta historiska engångslopp kommer bli något utöver det vanliga. Löparna kommer få en riktigt bra resa, lovar Erik Bergqvist, projektledare för Göteborgsvarvet Marathon.

Detta trots den pågående pandemin och osäkerheten inför vad som kommer att hända under det närmaste året.

– Vi räknar med att loppet kan genomföras som planerat. Sedan följer vi naturligtvis med vad som händer för att kunna anpassa allt efter den rådande situationen.

Det finns ett stort intresse för att springa, många hittar löpningen nu och vill stå på startlinjen. Runt 7 000 löpare har redan anmält sig till loppet. Taket för anmälningarna har satts till 15 000.

Just nu ligger fokus på att sätta detaljerna kring banan. Det blir två varv, det första identiskt med Göteborgsvarvet.

– Det andra varvet avslutas via Södra Älvstranden till Slottsskogsvallen. Vi kommer naturligtvis att få göra några små justeringar som beror på alla byggen som pågår i Göteborg men mest arbetar vi med att försöka skapa något extra festligt och riktigt spektakulärt runt start, mål och varvning, berättar Erik Bergqvist.

Annika Knutsson Racedirector, tel 0705 642 745
Göteborgsvarvet Marathon, projektledare Erik Bergkvist 0730-321894