GöteborgsVarvet förstärker sjukvården

GöteborgsVarvet förstärker sjukvården

I år blir sjukvården under GöteborgsVarvet ännu bättre. Sedan i höstas har en projektgrupp jobbat för att se över hela organisationen.

– Vi har tittat på nästan allt och har kommit fram till att vi har haft rätt dimension på sjukvården redan tidigare. Men vi har ändå lagt till två sjukvårdsstationer på kritiska punkter. Vi har också flyttat några stationer så att det blir lättare för eventuella ambulanser att komma fram, berättar Anki Johansson, ansvarig för projektet.

Den viktigaste förändringen är ändå att radiosambandet mellan alla som jobbar med sjukvården under GöteborgsVarvet förbättrats.

–  Det kommer att ge en bättre överblick och gör att vi kan arbeta mer effektivt.

För att ytterligare effektivisera har en ny ledningscentral skapats ihop med ambulanssjukvården, SOS-alarm och Sahlgrenska universitetssjukhuset.

– Vi kommer också att sitta i SOS-alarms lokaler tillsammans med en SOS-operatör och en ambulansöverläkare för att kunna bedöma situationer korrekt och göra rätt saker. Det gör att vi kan optimerar våra insatser. Resurserna finns men det gäller också att använda dem rätt så att vi till exempel inte använder ambulanstransporter i onödan för att plötsligt stå utan om de verkligen behövs, berättar Anki Johansson.

Projektet, där ambulanssjukvården, Räddningstjänsten, Sahlgrenskas akut och GöteborgsVarvets egna funktionärer deltagit, startades efter förra årets lopp då temperaturen steg mycket snabbt under själva loppet vilket fick till följd att många löpare drabbades av vätskebrist.

– Efter de justeringar vi nu gör ska vi kunna klara ännu extremare situationer än i fjol, vi kan till exempel snabbt sätta in flera duschar efter banan om temperaturen stiger, säger Anki Johansson.

En annan förändring som görs är att funktionen där anhöriga kan söka efter löpare som brutit förstärks.

Mer information om sjukvården i samband med GöteborgsVarvet:
Anki Johansson, sjukvårdssamordnare 070 303 89 63
Göran Byhlin, pressansvarig: 070 559 02 37
Bo Edsberger, tävlingsledare 070 772 78 89

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

GöteborgsVarvet, som mäter en halv maraton, avgörs den 21 maj 2011 för 32:a gången sedan premiären 1980. Under GöteborgsVarvshelgen genomförs även Stav, Special, Mellan, Lilla och Mini GöteborgsVarvet.Totalt förväntas cirka 75 000 löpare delta i något av Varvsloppen under GöteborgsVarvshelgen 20-22 maj 2011.