​Göteborgsvarvet kommer inte att genomföras den 16 maj 2020

​Göteborgsvarvet kommer inte att genomföras den 16 maj 2020

Information från Göteborgsvarvet med anledning av coronaviruset (covid-19):

Göteborgsvarvet kommer inte att genomföras den 16 maj 2020. Övriga lopp i Göteborgsvarvets tävlingsvecka samt Göteborgsvarvet Expo kommer inte heller att genomföras som planerat. Vårens upplagor av Varvetmilen är inställda tillsvidare. Detta beslutade styrelsen för Göteborgs Friidrottsförbund vid ett extrainsatt styrelsemöte sent i går kväll.

Bakgrunden är risken för smittspridning av covid-19 och regeringens beslut igår, som innebär att från och med torsdag 12 mars och tills vidare, gäller förbud att anordna allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 500 deltagare i Sverige.

Att värna om hälsan har varit vägledande vid vårt beslut. Utöver kraven från myndigheterna, vill vi på detta sätt bidra till att minska risken för spridning av viruset och det förväntade trycket på landets sjukvårdssystem.

Göteborgsvarvet är inställt tillsvidare. Detta är en mycket komplex situation med många inblandade som påverkas och det finns därför många frågeställningar och konsekvenser kopplade till detta beslut. Vi hoppas ni har förståelse för att vi nu behöver tid innan vi kan delge ny information vad som nu gäller och ge svar på de frågor som uppstår. Just nu är det denna information vi kan förmedla. Så snart vi har mer information kommer vi att delge er denna. Vi kommer senast imorgon (13 mars) att informera om aktuell status.

Följande 23 lopp är inställda tillsvidare:

Göteborgsvarvet 16 maj

Varvetmilen Västervik 25 april

Varvetmilen Trollhättan 26 april

Varvetmilen Eskilstuna 2 maj

Göteborgsvarvet Expo 14-16 maj (mässa)

Presskontakter:

Annika Knutsson, Race Director 070-564 27 45
Mattias Grahn, kommunikationsansvarig 070-772 78 87

Göteborgsvarvet är en stor folkfest och ett av världens största långlopp, och har arrangerats 40 gånger sedan premiären 1980.

Göteborgsvarvet arrangeras av Göteborgs Friidrottsförbund till förmån för friidrottsverksamheten i regionen. Cirka 4000 funktionärer är engagerade. Överskottet går direkt tillbaka till idrottsrörelsen för att investeras i föreningarnas ungdomsverksamhet och driften av träningsanläggningen Friidrottens Hus.