Nytt deltagarrekord i Sveriges gladaste motionslopp

Nytt deltagarrekord i Sveriges gladaste motionslopp

Hela 1 200 springer på fredag förmiddag GöteborgsVarvets lopp för tjejer och killar med begåvningsmässigt funktionshinder som inleder löparhelgen.

– Det är så många som anmält sig att vi inte kan ta emot några efteranmälningar. För första gången har vi satt ett stopp för anmälningar, säger Tarja Jokinen, tävlingsledare för Special GöteborgsVarvet.

Det tidigare rekordet för loppet, som anordnas för sjunde gången, var från i fjol då 829 sprang.

– Det är många som i år kommer hit för första gången och det är extra roligt. Det här är den största händelsen på hela året för flera deltagare. Direkt efter att de gått i mål börjar många prata om nästa års lopp. Att arbeta med det här är fantastiskt. Detta måste vara Sveriges gladaste motionslopp, tycker Tarja Jokinen.

Special GöteborgsVarvet inleder GöteborgsVarvshelgen redan fredag 20 maj 11.00. Under fredagen avgörs också Stav GöteborgsVarvet.

Fler upplysningar:
Tarja Jokinen, tävlingsledare för Special, 073 986 29 15
Göran Byhlin, presschef, 070 559 02 37

Program Varvshelgen 2011

Fredag 20 maj
Kl. 09-21           Mässan GöteborgsVarvet Sport&Hälsa
Kl. 11               Special GöteborgsVarvet, Slottsskogen
Kl. 17               Presskonferens elitlöpare Friidrottens Hus
Kl. 18               Stav GöteborgsVarvet, Änggårdsbergen och Botaniska

Lördag 21 maj
Kl. 09-18           Mässan GöteborgsVarvet Sport&Hälsa
Kl. 12:30-19:00  Livesändning på gt.se, samt på fem storbildsskärmar
Kl. 13-19           GöteborgsVarvets 50 musikstationer runt banan
Kl. 13:30-19.00  GöteborgsVarvet

Söndag 22 maj
Kl. 09-15           Mässan GöteborgsVarvet Sport&Hälsa
Kl. 11               Mellan GöteborgsVarvet, Slottsskogen
Kl. 12-15:40      Lilla GöteborgsVarvet, Slottsskogen
Kl. 11-15           Mini GöteborgsVarvet, Slottsskogen

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

GöteborgsVarvet, som mäter en halv maraton, avgörs den 21 maj 2011 för 32:a gången sedan premiären 1980. Under GöteborgsVarvshelgen genomförs även Stav, Special, Mellan, Lilla och Mini GöteborgsVarvet.Totalt förväntas cirka 75 000 löpare delta i något av Varvsloppen under GöteborgsVarvshelgen 20-22 maj 2011.