Nytt tävlingskoncept i Sveriges största ungdomslopp

Nytt tävlingskoncept i Sveriges största ungdomslopp

Göteborgsvarvet utvecklar i år tävlingskonceptet i Lilla Varvet. Samtidigt satsar Göteborgsvarvet på ett bredare utbud av aktiviteter inför och under tävlingen.

Forskning om barnidrott och Riksidrottsförbundets riktlinjer visar att tävlingar för barn bör anpassas till barnens villkor, för att fler skall börja idrotta och fler skall fortsätta med idrott.

Anders Wahlström, ansvarig för barn- och ungdomsidrott på Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna, säger så här om Göteborgsvarvets satsning:

- Det är jättepositivt att Göteborgsvarvet ser över sättet de genomför sina tävlingar för barn på. Om vi kan hjälpa våra barn att jämföra sig med sig själva i högre utsträckning kommer det vara enklare för dem att uppleva positiva känslor och tankar kopplade till idrotten. Vi måste ställa oss frågan om det är viktigare att barnet är bättre än andra, än att det fokuserar på sin egen utveckling.

Lilla Varvet är Sveriges största ungdomslopp, med närmare 7000 deltagare i åldern 7-13 år. Alla som fullföljer Lilla Varvet får medalj och tävlingsmomentet är kvar, men vuxenlogiken så som rangordning försvinner nu för alla åldersklasser upp till 12 år i Lilla Varvet.

- Statistik från tidigare upplagor av Lilla Varvet visar tydligt att rangordningen inte är ett resultat av barns tränings- och tävlingslust, utan ett mått av ”fysisk mognad”. Att göra tävlingar på barns villkor handlar till stor del om att låta barnen få chans att vara lika viktiga oavsett förutsättningar, säger John Dohlsten, doktorand Göteborgs Friidrottsförbund och Göteborgs Universitet.

Nytt i Lilla Varvet är också att flickor och pojkar i samma åldersklass startar tillsammans.

- Tidigare har det inte varit möjligt för barnen i en skolklass att starta tillsammans, men med mixade startgrupper går det nu bra, säger Pernilla Pettersson, projektledare för Lilla Varvet.

Inför loppet i maj kan skolklasser även delta i Lilla Varvet Fun Run, en satsning som vänder sig till åk 1-6, där Göteborgsvarvet uppmuntrar elever att utmana och peppa varandra att bli mer fysiskt aktiva i vardagen. I Lilla Varvet Fun Run samlar alla i klassen poäng till sin klass för olika typer av fysisk aktivitet och de har även möjlighet att följa med till Slottsskogen den 21 maj och springa Lilla Varvet tillsammans.

Under tävlingsdagen den 21 maj kan deltagare och publik besöka Lilla Varvet Fun Zone, ett upplevelseområde där Göteborgsvarvet erbjuder ett stort antal kostnadsfria aktiviteter för små och stora barn i Frölundaborg och i Slottsskogen.

- Det skall vara roligt att röra sig och att delta i Lilla Varvet. Med det utvecklade tävlingskonceptet och med aktiviteter inför och under Lilla Varvet hoppas vi motivera fler barn att röra på sig mer, säger Pernilla Pettersson, projektledare för Lilla Varvet.

Pernilla Pettersson, Göteborgsvarvet, projektledare Lilla Varvet, 072-564 15 68
John Dohlsten, doktorand Göteborgs Friidrottsförbund och Göteborgs Universitet, 073-370 01 66

Tips! Idag, 1 februari, kl 1030, kommer Johan Dohlsten och Estelle Montler från Göteborgsvarvet att medverka i P4 Göteborg för att berätta mer om Göteborgsvarvets satsning att få fler unga i rörelse.

Foto: Magnus Rönnkvist (från Lilla Varvet 2016)