Hör mer om miljöarbetet

Hästar och miljö är mer än bara gödsel, skottkärror och sopkvastar. Hästen kan faktiskt få den fina titel planetskötare om vi människor bidrar på rätt sätt.

Att vara planetskötare innebär att skapa ett hållbart samhälle med hänsyn till planeten, människor och djur. Och vi och våra hästar kan vara en del i detta.

Den rykande färska rapporten ”Hållbar utveckling och hästen” ger en översikt kring de utmaningar som finns, och funderar över vilka lösningar som kan vara möjliga.

Rapporten är ett konkret exempel på vad det samarbete och samverkan kring miljö- och hållbarhetsarbete som inletts mellan Svenska Ridsportförbundet, Got Event, Lövsta Stuteri, Det Naturliga Steget och Zero Mission kan leda till.

Det viktiga Miljö- och hållbarhetsarbetet har fått fokus från flera håll. Svenska Ridsportförbundet har inrättat ett Miljö- och hållbarhetsutskott med Gabriella Bragée som ordförande, Gothenburg Horse Show har i dagarna blivit miljöcertifierade och under Hästföretagarforum delar Lövsta Stuteri för första gången ut ett Hållbarhetspris.

Miljön har ett eget seminarium under Hästföretagarforum i samband med Gothenburg Horse Show.

Du kan också träffa den engagerade gruppen bakom hästnäringens miljöarbete och också höra mer om vad det innebär att vara planetskötare vid en informell pressträff.

Välkommen!

Vi syns i eftermiddagens paus under Hästföretagarforum, cirka 14:20 utanför Svenska Mässans H-hall, ingång via Gothia Towers Hotel.

Lotta Nibell, Got Event
Gabriella Bragée, Svenska Ridsportförbundet
Alexandra Mörner, Lövsta Stuteri
Camilla Välimaa, Det Naturliga Steget
Jenny Blomberg, Zero Mission

Got Event är Göteborgs stads evenemangs- och arenabolag och ett av bolagets mål är att minimera miljöpåverkan på arenorna och evenemangen. Gothenburg Horse Show är extra betydelsefullt eftersom Got Event är arrangör och därför vill visa att det går att påverka miljön i positiv riktning. Det är viktigt att ha ett miljö- och hållbarhetstänkande i alla led – alltifrån all mat som serveras till transporter, stallar, medverkande och besökare.

Svenska Ridsportförbundet verkar för att främja ridning, körning och voltige som motion, folksport och tävlingsidrott samt att sprida kunskap om god hästhållning och säker hantering av hästar under mottot; Ridsport för alla – hela livet.

Lövsta Stuteri och Seminstation Lövsta Gård i Upplands Väsby, har mycket gamla anor som boplats, säteri och jordbruksfastighet. Hållbarhetsfrågor har varit en naturlig del i familjen Ax:son Johnsons företagande i flera decennier och därför var det ett självklart steg att även ISO-certifiera Lövsta Stuteri och Seminstation. 2011 blev man som första stuteri och träningsanläggning i världen miljöcertifierade enligt ISO-standarden 14001.

Det Naturliga Steget är en ideell organisation med målet att bidra till att fler verksamheter blir helt hållbara. Organisationen arbetar med rådgivning och kompetensutveckling med siktet inställt på förändring på individ-, organisations- och systemnivå. Sedan starten 1989 har Det Naturliga Steget (The Natural Step) utvecklats till en global nätverksorganisation med gedigen erfarenhet från hållbar utveckling i större bolag i Sverige och internationellt

ZeroMission är klimatstrateger och har funnits sedan 2006. De mäter klimatpåverkan, analyserar och hjälper företag att klimatkompensera för de utsläpp som är svåra att komma åt. När klimatpåverkan blir en synlig kostnad så går arbetet för att minska den fortare. Klimatkompensationen har en stark förankring hos lokala samhällen och med fokus på människor.

Mikael Persson

Head of Communication Got Event 031-368 43 02