Teknik och dramatik – i fyrspann ska fyra hästar fungera som en

I världscupen i fyrspann tampas sju ekipage från sex länder om förstaplatsen. Rutinerade kusken Fredrik Persson representerar Sverige med sitt lag. Fredrik förklarar vad som gäller för att vinna en prispokal.

- Körningen handar om tempo och precision. Välter man något bestraffas man med extrasekunder som läggs på totaltiden. Därför handlar allt om samverkan – mellan kusk, hästar och grooms.

Fredrik säger att fyrspannslaget fungerar ungefär som ett fotbollslag med forward och backar - alla har sina fasta positioner och är trygga i sina uppgifter.

- Kusken styr. Med i vagnen finns två grooms. Den ena sitter bakom kusken och fungerar som en sorts kartläsare och ger kommandon till kusken. Längst bak sitter groom nummer två som fördelar vikten i vagnen.

Hästarna måste vara lydiga och tränade i kommunikation. Gas och broms måste också fungera exeptionellt bra – fyrspannet behöver kunna accelera snabbt när det finns utrymme att göra så, för att sedan kunna bromsa in på några sekunder. Vändningar på banan är tvära, med trångt om utrymme mellan hindren.

Hästarna tränas genom ett varierat grundarbete som är anpassat efter varje individ – de longeras och tömkörs. Några av hästarna rids. På tävlingarna trivs hästarna, berättar Fredrik.

- De hästar som kan prestera på den här nivån måste tycka om att tävla! I mitt spann finns en 20-årig valack som vi kallar Magnus. Han är en riktig veteran i tävlingssammanhang. Men trots sin ålder är han något av en spelevink – han busar gärna och hittar på små upptåg. Han ser till att det inte blir långtråkigt mellan körningarna!

Skribent: Anna Hammarbäck

• körning