”Danse” och Carina fick Scandinavium att koka

Världscupdressyren på Gothenburg Horse show kom att bjuda den stora publiken i Scandinavium på en riktig fest när de bästa svenska ekipagen satsade stort och de internationella stjärnorna bjöd upp till dans. Carina Cassøe Krüth och hennes underbara sto Heiline’s Danciera tog säsongens andra världscupseger efter att ha inlett med hemmaseger på Vilhelmsborg. De gjorde dessutom en ritt som var tiondelar från ett nytt personbästa och Carina Cassøe Krüth tackade publiken:

-Vi tränar och skapar våra program för er skull – jag hoppas ni tyckte om det, sa hon under segerintervjun i Scandinavium.

Scandinavium svarade med öronbedövande applåder från ringside till ända upp under taket.

-Jag är så tacksam att jag återigen hade en så fantastiskt fin ritt med ”Danse”, det är inte så vanligt att du får så genomfina ritter två dagar i rad. Det känns som om den svenska publiken tycker om mig och jag älskar dem, detta är på väg att bli mitt andra hem.

Carina Cassøe Krüth har ridit och utvecklat ”Danse” sedan hon var fyra år och har bland annat startat i unghäst-VM tillsammans, de känner varandra väl.
    – Numera så jobbar vi egentligen inte så mycket på att förbättra saker tekniskt, istället tränar vi för att bli mer och mer harmoniska tillsammans i alla lägen, mer och bättre samspel. Jag är så tacksam till familjen Thøgersen som låter mig behålla ”Danse” och vårt samarbete inte bara beskrivas med partnerskap, det är mer än så, vi är som en familj.

Isabell Werth hade en bättre ritt med DSP Quantaz och var riktigt nöjd med sin hingst. I sista halten – efter att Scandinaviums publik klappat fram dem – böjde hon sig fram med tårar i ögonen och klappade om honom bakom öronen. Inte ens dressyrdrottningen Isabell Werth blir immun mot fantastiska upplevelser till häst. Hon ligger i bra läge för att få en av de två biljetter Tyskland kan få till världscupfinalen i Omaha.
    – Jag har saker jag behöver träna mer på hemma med Quantaz för att vässa oss ännu mer. Det är fantastiskt att få tävla i Scandinavium med den här publiken och jag tycker det är underbart att ni låter ponnyryttarna komma och tävla under så bra former som i Sverigeponnyn, det är riktigt bra, menade Isabell Werth.

Nanna Skodborg Merrald och Blue Hors Zack tog hand om tredjeplatsen i deras pampiga program där hingsten verkligen kom till sin rätt. I sista halten tittade Nanna i taket och log med hela ansiktet och tog emot publikens jubel. Hon ligger på tredjeplats i världscuprankningen nu och åker till finalen i Omaha med Blue Hors Zepter, en av hennes TRE kvalade Grand Prix hästar, den fjärde saknar ett kval. Det är troligtvis ett rekord i sig.

Bästa svensk blev Johanna Due Boje och Mazy Klövenhöj som hade en mer avslappnad ritt än under Grand Prix klassen.
    – Mazy var taggad men var mycket mer med mig och jag kunde släppa fram henne mer och jag är jättenöjd med min piaff och passage. Sen gjorde vi sjutton stycken fina ettor men missade våra tvåor och utan jokerlinje så kunde jag inte reparera det. Jag är ändå nöjd, hon har så mycket energi, hon skulle kunna gå flera dagar på raken. Nu gör vi en ny kür med högre svårighetsgrad och siktar mot utomhussäsongen som vår nästa start, i mars blir vi hemma och trimmar, sa en mer nöjd Johanna Due Boje.

Världscupserien fortsätter i mitten på mars med en sista deltävling i ’s-Hertogenboch innan finalen går av stapeln den 4-8 april i Omaha, Nebraska, USA.

Intervjuer från Mixed Zone

Intervju med bästa svensk: Johanna Due Boje

Gothenburg Horse Show är en av världens ledande inomhustävlingar i ridsport och är ett evenemang som återkommer årligen. Sedan starten våren 1977 har över 3 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Tävlingarna arrangeras av Got Event AB på uppdrag av FEI, det internationella ridsportförbundet, samt Svenska Ridsportförbundet. Vi samarbetar även med hästsportmässan EuroHorse i Svenska Mässan.

2023 års tävlingar genomförs  22-26 februari.