”En barndomsdröm att rida här – overkligt att vinna”

Gothenburg Trophy är den klassiskt åtråvärda titeln många ryttare genom åren traktat efter under Gothenburg Horse Show. Många har försökt ta hem trofén i Scandinavium – listan med ryttare som lyckats har fått ännu ett namn: Victor Bettendorf (LUX) med Mr. Tac.

Jublet i arenan steg till oanade höjder när Rolf-Göran Bengtsson, trefaldig vinnare av Gothenburg Trophy första gången 1996 och senast 2019, med otroligt fräcke hingsten Zuccero gjorde en felfri grundomgång och gick till omhoppning. Han bärgade tredjeplatsen med den blott 11-årige hingsten som förra helgen vann Neumünsters Grand Prix och spås en lysande framtid. På fjärde plats Kkom unge belgaren Thibeau Spits med nioårige hingsten Foncetti vd Heffinck som delägs av svenska Eklunda Stuteri.

Nybliven pappa och vinnare av femstjärnig Grand Prix

Victor Bettendorf har haft framgångsrika veckor under februari med flera segrar och födseln av sitt andra barn tillsammans med sin flickvän och sambo.

- Jag har inte ens förstått än att jag vunnit, jag har tittat på tävlingarna från Göteborg på tv sedan jag var liten och drömt om att få rida här en vacker dag. Kanske är det därför det är svårt att ta in kvällens seger än så länge.

Bettendorf är baserad i Frankrike sedan 2,5 år där han driver ett stall ihop med sin flickvän. Hans flickväns pappa Michel Hecart hjälper honom med träning av hans hästar och han har verkligt bra hästägare samt tuteriet De la Roque som uppfödare.

- Jag känner Mr. Tac väl, jag köpte honom som femåring och sålde honom som sjuåring, och sedan köpte familjen Megret honom åt mig i början på förra året. Han är elva år och uppfödd i Luxemburg – precis som jag är, konstaterar Bettendorf.

- I omhoppningen så satsade jag allt, vi var bara sex stycken så det var inget att tveka på. Jag är väldigt tävlngsinriktad, jag gillar inte att förlora så jag gick för att vinna idag. Inför sista hindret så var det inget att välja på, jag tryckte bara av .

Marc Dilasser från Frankrike med hästen E2k Abricot Ennemmelle, till vardags kallad Abricot, tog andraplatsen med en halvsekund längre tid.

-Jag har ridit hästen sedan den var sju år, min sponsor har köpt hästen till mig, jag tror mycket på den för det är bara hans andra femstjärniga start så att säga att jag är nöjd täcker inte riktigt mina känslor idag, berättade Dilasser.

- Jag gjorde vad jag kunde men Victor är så snabb, han vinner hur många klasser som helst. Jag är äldre än Victor och borde vunnit men nej, sa han med ett skratt.

- Det är ”mindblowing” at rida in i Scandinavium, publiken är otrolig och den ”kan häst”, de hejjar på alla, så härligt. Det är en helt exceptionell upplevelse. Med så mycket publik så behöver du en häst med stort självförtroende och mycket hjärta. När jag rider in med Mr. Tac och han möter atmosfären i arenan så känner jag hur han växer under mig. Imorgon försöker jag göra om samma sak, avslutar Victor Bettendorf.

Rolf-Göran Bengtsson stod på ordentligt med godkände holsteinerhingsten Zuccero men var två sekunder ifrån segern.

– Det är ett fantastiskt resultat för Zuccero för han är helt ny på nivån, han var fin redan förra helgen i Neumünster men han behöver öva lite mer på att svänga snabbt. Han är väldigt konsistent även denna helg även om han behöver mer övning. Han är en avelshingst från Holsteinerförbundet och vi förväntar oss en hel del av honom, det blir spännande under säsongen, sa trippelvinnaren Rolf-Göran Bengtsson.

Victor Bettendorf avslutade med några ord om hur han upplever sitt första besök på plats i Göteborg:

Gothenburg Trophy har återigen levererat hoppmagi till en entusiastisk publik.

Se intervjuer från Mixed Zone här

• hoppning

Gothenburg Horse Show är en av världens ledande inomhustävlingar i ridsport och är ett evenemang som återkommer årligen. Sedan starten våren 1977 har över 3 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Tävlingarna arrangeras av Got Event AB på uppdrag av FEI, det internationella ridsportförbundet, samt Svenska Ridsportförbundet. Vi samarbetar även med hästsportmässan EuroHorse i Svenska Mässan.

2023 års tävlingar genomförs  22-26 februari.