Fler kvalplatser än någonsin klara för Sverigeponnyn!

Den rikstäckande ponnycupen Sverigeponnyn med inverkansbedömning fortsätter att växa. Säsongen 2022/2023 blir det hela 17 kvaltävlingar. Kvalen finns från Luleå i norr till Helsingborg i söder med semifinal och final under Gothenburg Horse Show i februari.

Tomas Torgersen, tävlingsledare för Gothenburg Horse Show, är glad över att Sverigeponnyn fortsätter växa.
På det här sättet ger vi ännu fler chansen att kvala in till Scandinavium, vilket vi vet är en stor målsättning för många av landets ponnyryttare. Vi tycker att det är viktigt att kunna ge möjlighet även för ekipage på Lätt B-nivå att starta under Gothenburg Horse Show. Vi vet att både Sverigeponnyn och föregångaren GP-ponnyn varit det första insteget för många av våra idag mest meriterade ryttare.

Sverigeponnyn är öppen för ryttare födda 2005-2012 som rider Lätt B på C-ponnyer. Tävlingen avgörs genom felpoäng och inverkansbedömning, där en domare bedömer ryttarens sits, inverkan, följsamhet, tempo och vägval.

Tävlingen består av flera kval, en semifinal och en final. Ryttare får endast delta på en kvalplats och med en ponny. Kval, semifinal och final rids i Lätt B hoppning, bed A:Inverkan.

Ryttare som tidigare kvalat till semifinal i Sverigeponnyn kan inte delta. Sverigeponnyn avgörs under Gothenburg Horse Show 2023 i Scandinavium, med semifinal torsdag 23 februari och final lördag 25 februari.

Kval 2022:

tfn: 0761-96 83 23, tomas.torgersen@gotevent.se

Robert Solin, nationell samordnare hoppning Svenska Ridsportförbundet,
tfn: 0220-456 14, robert.solin@ridsport.se

Gothenburg Horse Show är en av världens ledande inomhustävlingar i ridsport och är ett evenemang som återkommer årligen. Sedan starten våren 1977 har över 3 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Tävlingarna arrangeras av Got Event AB på uppdrag av FEI, det internationella ridsportförbundet, samt Svenska Ridsportförbundet. Vi samarbetar även med hästsportmässan EuroHorse i Svenska Mässan.

2023 års tävlingar genomförs  22-26 februari.