Gothenburg Horse Show storsatsar på ungdomar med ”världstävling” i Billdal och clinic med Nellie och Smilla Berntsson

Det var den där vanliga träningskvällen i Billdals Ridklubb. Tills Gothenburg Horse Show med spotlights, dekor, speaker, filmkameror och riktiga hinder kom på besök och på några få sekunder ändrades allt. Arrangemanget var ett sätt att marknadsföra Gothenburg Horse Shows ungdomssatsning och en clinic med bloggprofilen Nellie Berntsson och systern Smilla.

– Vi ville att unga hästintresserade ska få möjlighet att uppleva och få en känsla av tävlingarna och stämningen som hyllas av både publik och världselit år efter år, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare på Gothenburg Horse Show. Han var själv på plats när en av världens mest hyllade tävlingar gjorde ett nedslag i Billdal, en helt vanlig träningskväll.

Det hölls hopplektion på Billdals Ridklubb när plötsligt dörrarna öppnades, funktionärer rusade in och byggde upp hinder och placerade ut blommor. Samtidigt började högtalarna ljuda och en speaker höll en presentation av ryttarna som om det vore en riktig tävling och ungdomarna tillhörde världseliten i sin sport, precis som på Gothenburg Horse Show i Scandinavium. Överraskningen spelades in och filmen släpps idag som ett sätt att sprida ett specialerbjudande till alla unga ryttare i Sverige.

– Vi ville ta en bit av Gothenburg Horse Show till en vanlig onsdagsträning för att peppa en grupp unga ryttare och ge dem årets upplevelse. Det var väldigt roligt att se hur överraskade och förvånade de blev. Vi kommer även att lotta ut hinderstöd från Gothenburg Horse Show till tio ridklubbar som ett ytterligare sätt att sporra dem i deras utveckling säger Tomas Torgersen.

I år gör Gothenburg Horse Show en riktig ungdomssatsning. Det är flertalet tävlingsklasser för unga ryttare och hela onsdagskvällen står ungdomar i fokus med bland annat Nellie och Smilla Berntssons clinic för tränarproffset Pether Markne.

– Vi vill att ungdomar i större utsträckning ska få chansen att uppleva ett mäktigt arrangemang på plats och ställe. Filmen ska lyfta att vi har två spännande tävlingskvällar med ett riktigt roligt program inte minst för ungdomar som får gå till ett fint specialpris, säger Tomas Torgersen.

Erbjudandet gäller för kvällsprogrammen 25-26 februari i Scandinavium. Torsdagskvällens program bjuder på internationell hoppning och fartfyllda Mounted Games. För att boka biljetter besök www.gothenburghorseshow.com och använd koden Ridskola2015. En biljett kostar då 150 kr.

För ytterligare information, kontakta:
Tomas Torgersen, tävlingsledare Gothenburg Horse Show, tfn 0761-96 83 23
E-post:.tomas.torgersen@gotevent.se