Gothenburg Horse Show’s nationella finaler flyttas till Kungsbacka Grand Prix

På måndagen den 24 januari meddelade Gothenburg Horse Show att 2022 års upplaga i Scandinavium ställs in med anledning av rådande restriktioner. Ett oerhört tungt besked som berör många. Nu står det klart att de nationella finalerna i ATG Riders League, Sverigeponnyn, SWB Trophy hoppning och Arena Youth Tour, kommer att avgöras vid den 5* tävlingen Kungsbacka Grand Prix vecka 10.

- Vi är såklart jätteglada för att Kungsbacka Ridklubb så snabbt och välkomnande vill ställa om så att vi får chansen att erbjuda dessa ekipage en högklassig tävling som finalplats, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare Gothenburg Horse Show.

- Det är givetvis svårt att ersätta Scandinavium, men tyvärr är det den verkligheten vi lever i just nu.

Proposition till Kungsbacka Grand Prix publiceras fredag 28 januari. Återstående kval till respektive klass kommer att arrangeras som planerat.

I ATG Riders League återstår de två sista delfinalerna, hos Strömsholms denna lördag och hos Borås FK vecka 6.

I Arena Youth Tour, som samarrangeras med Sweden International Horse Show, rids den så kallade Andra chansen denna vecka hos Strömsholms RF och Sista chansen går hos Borås FK vecka 6.

Sverigeponnyn har sina två sista kvaltävlingar hos Billdals RK och Umeå RF denna helg.

Finalfältet i SWB Trophy hoppning är klart sedan tidigare.

För de hästar som kvalat till SWB Trophy dressyr utreds frågan vidare och besked kommer inom kort. För hästar och ryttare kvalade till Lövsta Future Challenge kommer mer information snart.

Mer information kommer att mailas ut till berörda ryttare.

För aktuell ställning och mer information kring återstående kvalplatser, se www.gothenburghorseshow.com eller www.ridsport.se

Vid eventuella frågor, kontakta nedan.

Gothenburg Horse Show, tävlingsledare
    Tomas Torgersen, tomas.torgersen@ellberga.com 0761-96 83 23

Svenska Ridsportförbundet, nationell samordnare
    Robert Solin, robert.solin@ridsport.se 0220-456 14

Gothenburg Horse Show är en av världens ledande inomhustävlingar i ridsport och är ett evenemang som återkommer årligen. Sedan starten våren 1977 har över 3 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Tävlingarna arrangeras av Got Event AB på uppdrag av FEI, det internationella ridsportförbundet, samt Svenska Ridsportförbundet. Vi samarbetar även med hästsportmässan EuroHorse i Svenska Mässan.

2022 års tävlingar genomförs  23-27 februari.