Ryttarna klara till världscupfinalerna

Fyra svenska ryttare kommer att starta i världscupfinalerna i hoppning och dressyr under Gothenburg Horse Show 31 mars – 4 april. De får tuff konkurrens när världens bästa ryttare och hästar kommer till Göteborg och Scandinavium.

För Sverige startar:

Peder Fredricson och Henrik von Eckermann – hoppning
Patrik Kittel och Antonia Ramel – dressyr

Hoppningens världscupfinal, Longines FEI Jumping World Cup™, har i år ett annorlunda upplägg. Efter en världscupsäsong där alla kvaltävlingar tillslut tvingades ställa in på grund av coronapandemin har kvalreglerna gjorts om. För ryttarna i den västeuropeiska ligan betyder det att varje nation istället tilldelas finalplatser baserat på dels förra årets världscupranking och dels antal arrangörsplatser. Det betyder att Sverige har fått två platser till årets final. En tack vare Gothenburg Horse Show som världscuparrangör, och en extra som hemmanation under finalen.

Vilka ryttare som får arrangörsplatserna bestäms av respektive lands förbundskapten. Svenska hoppkaptenen Henrik Ankarcrona motiverar sitt val:

- Peder och Henrik är de två ryttare som tack vare sin höga placering på världsrankingen har kunnat förbereda sina hästar på bästa sätt och som tävlat mest frekvent på hög nivå den senaste tiden. Det gäller verkligen att ha hästarna i form för att kunna prestera på den nivån som en världscupfinal innebär.

Båda ryttarna har tidigare stått på pallen i en världscupfinal. Peder Fredricson var trea så sent som 2019 i Göteborg, och Henrik von Eckermann tog samma placering både 2017 och 2018. Blir det en ny pallplats i år?

- Det här senaste året har inneburit extraordinära omständigheter med många inställda tävlingar. Men det är två ryttare med enormt mycket erfarenhet, så det är klart att vi sätter ribban högt, menar Henrik Ankarcrona.

De möter tufft motstånd i bland andra regerande världscupmästaren Steve Guerdat från Schweiz. Dessutom kommer de tre tyska ryttarna Marcus Ehning, Daniel Deusser och Christian Ahlmann, samt franske Kevin Staut och irländske Denis Lynch, för att bara nämna några av alla toppryttare klara för Gothenburg Horse Show. Fullständigt startfält i hoppningen presenteras senare.

För dressyrens del och FEI Dressage World Cup™ har det gångna året också handlat om flera inställda världscupkval. Men två kval kunde trots allt genomföras i den västeuropeiska ligan, i Århus och i Salzburg. Patrik Kittel tog genom två fina femteplatser, och en seger i den östeuropeiska ligan, så många poäng att det räckte till en tredjeplats bland de nio som kvalar till final. Dessutom har Antonia Ramel fått en av FEI:s extra startplatser.

Patrik kommer att rida Delaunay OLD och Antonia tar med sig Brother de Jeu.

- Det är jättekul att vi får två ekipage med till finalen. Det har ju varit ett väldigt speciellt år, men både Patrik och Antonia har kunnat starta de världscupkval som trots allt hållits och deras hästar är i väldigt fin form. Det ska bli spännande att se vad de kan prestera i finalen, säger Bo Jenå, förbundskapten i dressyr.

Dressyrens startfält är klart och ser ut enligt följande, med totalt 18 ekipage:

Titelförsvarare:
Isabell Werth/Weihegold OLD eller Emilio 107, Tyskland

Nio platser från den västeuropeiska ligan:
Jessica von Bredow-Werndl/TSF Dalera eller Zaire-E, Tyskland
Helen Langehanenberg/Damsey FRH eller Annabelle 110, Tyskland
Patrik Kittel/Delaunay OLD, Sverige
Morgan Barbancon/Sir Donnerhall II OLD, Frankrike
Anna Merveldt/Esporim, Irland
Thamar Zweistra/Double Dutch, Nederländerna
Christian Schumach/Donna Karacho, Österrike
Carina Cassøe Krüth/Heiline’s Danciera, Danmark
Sahar Daniel Hirosh/Whitman, Israel

Två platser från den centraleuropeiska ligan:
Regina Isachkina/Fyrca, Ryssland
Csaba Szokola/Enying, Ungern

Två platser från den nordamerikanska ligan:
Olivia Lagoy-Weltz/Rassing’s Lonoir, USA
Charlotte Jorst/Kastel’s Nintendo, USA

En plats från länder som inte deltar i någon liga:
Yvonne Losos de Muniz/Aquamarijn, Dominikanska Republiken

Extraplatser från FEI:
Antonia Ramel/Brother de Jeu, Sverige
Shelly Francis/Danilo, USA
Brittany Fraser-Beaulieu/All In, Kanada

Gothenburg Horse Show arrangeras 31 mars – 4 april och går att följa via GHS Live och TV-sändningar varje dag. https://www.gothenburghorseshow.com/

Gothenburg Horse Show är en av världens ledande inomhustävlingar i ridsport och är ett evenemang som återkommer årligen. Sedan starten våren 1977 har över 3 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Tävlingarna arrangeras av Got Event AB på uppdrag av FEI, det internationella ridsportförbundet, samt Svenska Ridsportförbundet. Vi samarbetar även med hästsportmässan EuroHorse i Svenska Mässan.

2021 års tävlingar genomförs 31 mars-4 april.