Ökar volymen med fem procent första kvartalet

Under första kvartalet 2021 ökar Gothenburg RoRo Terminal den totala volymen i antalet hanterade enheter med fem procent, jämfört med samma period föregående år.

Första kvartalet 2021 har präglats av den pågående Covid-19 pandemin, men även av Storbritanniens utträde ur EU. Brexit har medfört att volymer till och från Storbritannien minskat under det första kvartalet.

- På Gothenburg RoRo Terminal är vi måna om att hjälpa våra kunder att hitta lösningar för att hantera alla enheter till och från terminalen, säger vd Maria Franksen.

Jämfört med samma period förgående år har antalet hanterade roro-enheter på terminalen ökat från cirka 120 000 till 126 000 enheter, vilket är en total ökning med fem procent. Framförallt sticker antalet hanterade bilar ut med en ökning på 21 procent, jämfört med samma period 2020.

- Terminalen har en fortsatt positiv tillväxt. Vi ser att vårt hållbarhetsarbete och vår höga kompetens inom roro-hantering är viktigt för våra kunder och en anledning till de växande volymerna, trots en utmanande marknadssituation, avslutar hon.

• Arbetsmiljö

• storbritannien
  • godshantering
  • brexit
  • transport
  • göteborgs hamn
  • covid-19
  • gothenburg roro terminal

• Västra Götaland

Gothenburg RoRo Terminal ligger i Göteborgs hamn och är en viktig del av den svenska import- och exportkedjan. Vi tar emot anlöpande fartyg från destinationer runt om i Europa. Tillsammans med våra drygt 450 professionella medarbetare omsätter vi årligen över 320 000 rollenheter, 100 000 personbilar och 1 miljon ton papper samt övrigt gods. Vi hanterar effektivt allt gods som kan rullas av eller på ett fartyg och skapar lösningar för all sorts specialgods.

Med stöd av våra ägare, DFDS och CLdN, skapar vi förutsättningar för en hållbar framtid.

Maria Franksen

Presskontakt Verkställande Direktör +46 72 905 07 89